Amortering vid tillfälligt hög inkomst

Hej! Har nyligen köpt lägenhet med hyfsat stort lån (runt 7,5msek), 72% belåningsgrad. Vid tillträde låg vi även över 4,5ggr inkomst varför vi nu har ett amorteringskrav på 3% vilket blir en stor post i våra månatliga utgifter, ca 19000kr (även om detta är en typ av sparande).

Har nu fått en rätt stor löneförhöjning som tar oss under 4,5ggr inkomst och kan minska amorteringen till 2%.

Problemet, och anledningen till tråden, är att jag inom ett år planerar att byta jobb till ett där jag kommer tjäna väsentligt mycket mindre (~20k lägre/mån). Är det då dumt att lägga sig på en amorteringsnivå som är ”falsk”, dvs egentligen kommer vi bara ha under 4,5% i runt ett år till? Hur hade ni gjort? Kan banken korrigera detta när dom i framtiden märker att min inkomst minskat?

Kommer inom kort ligga under 70% belåningsgrad men tänker mig då en fortsättning på 2% amortering ändå.

Kommer inte jobba kvar på arb plats med den högre lönen så eventuella frågor eller förslag om det kan vi strunta i.

Ska du gå ner i lön framöver så är det klokt att i första hand säkra en buffert om du inte redan har en sådan. Läs gärna om “fyra hinkar-principen” som det skrivs mycket om här på forumet eller se avsnittet.

Tänk på att om du blir av med jobbet eller annat tråkigt händer så är det en trygghet att ha pengar som inte banken styr över.

1 gillning

Får du en sådan löneminskning är det väl alldeles utmärkt att se över sin likviditet.

Rullar lånet på kommer banken inte att bry sig. Den har fullt upp ändå, annat än att leka DDR.

4 gillningar

Jag hade minskat amorteringen till 2% utifrån din löneförhöjning. När du sedan byter jobb/får ny inkomst så får ni göra en ny bedömning då. Troligtvis ligger ni väldigt nära/under 70% belåningsgrad och då kan ni fortsatt behålla 2% amorteringsgrad. 2% amortering är tillräckligt och ger er bättre flexibilitet än 3% amortering. Visst, väldigt högt lån men det är inget som försvinner i första taget oavsett amorteringsgrad.

Jag vet inte om/hur banken följer upp 4,5% ggr inkomst amorteringskravet. Skulle jag gissa tror jag inte att dem har särskilt bra koll, förrän i sådana fall året därpå när årsinkomst kan kollas upp efter inlämnade deklarationer. Men kollar dem upp varje bolånetagare? Antar att så inte är fallet.

I min enfald tror jag att amorteringskravet enligt 4,5ggr inkomster faller under samma logik som lånelöfte/bolån. När du fått ditt lånelöfte/köpt hus/bostad kan du bli arbetslös och “förstöra” din ekonomi totalt utan konsekvenser (såvida du betalar ränta + amortering). Dvs att det görs en grundlig kontroll av inkomst vid ingång av bostadsköp och sedan följs det inte upp särskilt noga om bolånetagarna har visat att deras inkomster ökat efter lånet togs.

2 gillningar

Du behöver ju inte göra förändring i den månatliga amorteringen. Du kan ju även göra engångsamorteringar om du tillfälligt vill amortera mer.

Absolut, men känns lite saftigt att ligga på nära 19k amortering per månad, belastar likviditeten rejält.

Med en amorteringstakt på 3 %/år kommer du amortera ner lånet med 2 % på 8 månader och hamna på 1 eller 2 % beroende på inkomst i förhållande till lånet. Mao borde du inte behöva göra något och ändå kunna sänka amorteringsbetalningarna till du byter jobb.

1 gillning