Ändra fördelning på Lysa konto

Hej!
Jag har en fråga kring hur det funkar när man ändrar fördelningen aktier/fonder på sitt Lysa konto. Kanske en dum fråga men ställer den ändå. Jag har fyra olika Lysa konton med något olika fördelning, två olika med ca 50/50 och ett med 85 aktier/15 fonder och ett hållbart med 60 aktier/40 fonder. Det stora jag ska spara till är nu pensionen då vi nyligen köpt hus och jag har buffert, men hur ska jag tänka då? Är det bättre att samla alla pengar i ett konto? Får man bättre ränta på ränta effekt då? Och hur funkar det om jag höjer aktier kvoten nu? Då säljs väl fonderna successivt av och det köps mer aktier? Men är kanske en dum tid att göra detta med tanke på världsekonomiska läget nu.
Tacksam för input på en kanske dum fråga

Mvh Anna

Hej,

Om du äger bostad och har en buffert som du är trygg med och bara pensionssparande kvar att spara till, så kan det vara ett bra bra beslut att lägga allt på ett konto med en hög andel aktier (beroende på hur långt du har kvar till pension). 90/10 aktier/räntor är en bra tumregel. Titta gärna på avsnitt om 4-hinkar-principen för att få djupare förståelse om tillgångsallokering.

Om du höjer aktieandel kommer “fondroboten” sälja av räntefonder och köpa aktiefonder inom en till två dagar.

1 gillning

Det spelar ingen som helst roll.

1 gillning