Bör jag ändra min investeringsfördelning på Lysa? Jag har allt mitt sparande där förutom buffert på bankkonto (100–200k som jag varit lite lugn med att investera pga marknaden, kanske fegt?).
Just nu har jag ett 60/40 (ca 350k) och ett 100/0 konto (ca 220k) på Lysa men enligt deras förslag bör jag ändra fördelning till ca 40/60 respektive 90/10.
Jag är 31 år gammal, bor i hyresrätt med sambo. Fast anställning och attraktiv på arbetsmarknaden.
Vi tittar på att köpa bostad inom närmsta året – därav kan jag behöva majoriteten av sparpengarna.
Vad tror ni – är jag dumt risky med 60/40 och 100/0 eller bör jag fortsätta som jag gör? Jag har haft sparkontona i 2 år och total utveckling sedan start är ca +20%. Vet inte om det är bra, dåligt eller okej men för en som inte är så intresserad känns det rätt bra. Senaste året har dock varit mer plus, minus, noll. Tack på förhand för tankar!
Ska du köpa bostadsrätt det närmsta året hade jag tagit ut allt direkt och lagt på sparkonto (eller, ta ut så mycket som du behöver till bostadsrätten i alla fall). Har du otur backar dina fonder rejält när det är dags att betala.
Alla pengar du behöver på kortare sikt än ca 3 år på sparkonto, inkl buffert. Så jag hade först och främst tagit ut tillräckligt med pengar till kontantinsatsen och placerat på sparkonto.
Sedan är det upp till dig själv att välja risknivå på Lysa. Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont och om jag inte vet sparhorisont så 50/50.
Jag tycker dina konton med 100/0 för långsiktigt spar och 60/40 för lite mer mellanlång/vet inte horisont är lagom.
De pengar du tänker använda för att köpa bostad det närmsta året bör vara på sparkonto eller varför inte obundet sparkonto+. Det kan bli någon tusenlapp i ränta om det dröjer ett år. Detsamma gäller din buffert, du vet bäst själv hur stor buffert du behöver och den bör ligga på sparkonto, kanske en andel av den på obundet sparkonto+ notera dock att det kan ta någon dag att få pengarna in till dit personkonto. Men ingen av dessa bör ligga i fonder alls, då de kan gå ner i värde just innan du ska köpa bostaden, eller just efter du förlorar förmågan att arbeta ett tag.