Ändrad sparhorisont: eventuellt husköp inom 5 år

Tack! Fint att höra att du tycker drömboendet kan vara värt att sälja av allt kapital för i vår sits. Det tror jag också! Vi hade inte en kort tidshorisont när pengarna placerades i våra fonder utan vi trodde då att vi skulle bo i nuvarande hus i minst 10 år och vårt sparande i fonder var tänkt att gå till pension, andra drömmar och framtida renoveringar. Jag förstår vad du menar med att sparandet inte hänger med i samma takt som prisökningen på bostäder. Jag var på en husvisning för några veckor sedan där slutpriset landade på 1,6 mkr över utgångspriset. 11,4 mkr för 126 kvadratmeter boyta och en liten tomt är saftigt.

@Loui Men precis, om ni garanterar 4 mkr kontant är det säkert få banker som rynkar på näsan, och det är ju strålande att ni har den möjligheten.

Jag vill minnas att jag alltid blev uppringd efter att ha ansökt online om bolånelöfte. Om ni fyller i 3 mkr som insats så har ni inte visat alla kort, då kan ni lägga till info om möjlighet till större insats muntligt vid telefonsamtalet om det känns relevant.

Den där miljonen som ska slantas upp vid kontraktskrivning ska teoretiskt sett vara tillgänglig på kontot, men å andra sidan finns det en lösning om man inte har det, att låna till kontantinsatsen. Tror dock inte att det är önskvärt för de flesta. Edit: blandade ihop detta med brygglån, insåg snabbt mitt misstag.

Kanske är det enklaste upplägget att sälja av fonder för att säkert kunna täcka 10 %, och därutöver sälja efter behov när ni pejlat in vad bankerna kräver i form av kontantinsats?

1 gillning

Skriver ni ”Vilket fint hus ni har! Går ni nu, eller om några år i flyttankar så får ni väldigt gärna höra av er till oss.” så tror jag få tar illa vid sig utan blir snarare smickrade.

T o m jag har fått sånt brev i lådan i mitt 70-tals villaområde där husen är identiska från scratch. :sweat_smile:

1 gillning

Jag har faktiskt också vänner som köpt sitt hus just så relativt nyligen, i ett attraktivt område med höga priser och få öppna försäljningar. Dröjde ett år ungefär innan de fick svar, ägarna hade sparat lappen. Ingen aning vad de skrev på den magiska lappen, men något i stil med vad @angaudlinn föreslog kan knappast förarga särskilt många. De är ganska nöjda med sitt övertramp så här i efterhand :wink:.

1 gillning

Ja, mycket möjligt att det är enklaste upplägget. Och om vi ska sälja av fonder för att täcka 10% (~1 mkr) så har vi runt 500k kvar i fonder. Och på ett sådant belopp kanske vi kan vara riskvilliga med att värdet kan gå upp lagom till drömhuset dyker upp eller så har det inte det och vi säljer med förlust (eller om banken tillåter så amorterar vi 500k + ev. värdeuppgång efter X år i nya huset). Med detta upplägget skulle dessutom alternativet att öka amorteringen, på vårt nuvarande bolån fram tills försäljning, kunna vara en bra idé istället för att månadsspara till ett bankkonto (som har lägre ränta än bolåneräntan).

1 gillning

Tack, bra ingång att formulera breven så. Jag ska börja klura på formulering och titta på Google maps/Hitta.se vilka hus som ligger på sjötomter i de områden vi är intresserade av och sedan göra upp en lite roadtrip :smiley:

1 gillning

Roligt att höra! Jag var lite tveksam kring att göra detta innan jag lufta idén här i tråden och fick feedback från er. Nu är jag mer övertygad, vem vet vi kanske får napp :slight_smile: