Fonder och ev husköp. FOMO, hjälp en nybörjare!

Hej alla på RT!
Är lite vilsen och vill gärna ha input från all klokskap som finns här!

Jag började investera i fonder för ett år sedan. Jag har en portfölj som jag modifierat efter att ha börjat lyssna på RT.

Nu har jag och min sambo börjat kika alltmer på nytt hus. Av, för frågan, oväsentliga skäl har vi tydliga kriterier på vad huset ska erbjuda för att vara aktuellt och det kan ta flera år innan vi hittar rätt. Det kommer sannolikt att hamna mellan 4,5 och 7 milj. Det är inte bråttom.

Vi äger:
Ett radhus. Värt ca 3,5 milj. Lån på 1,4 milj. Bra läge och bör vara lättsålt.
Ett sommarhus värt ca 1,3 milj. Obelånat (arrende varför det ej kan belånas) Ska behållas!
Buffertkonton ca 150 000
Mina fonder drygt 300 000

Vi drar in dryga 70 000 netto per månad.

Tanken är att vi hittar vårt hus och säljer radhuset. Radhuset behöver dock fixas lite på och kommer inte att vara säljklart förrän tidigast i sommar. Gissar att man inte kan övertala en bank om att få låna till ett nytt hus förrän man sålt det man har?

Av det skälet funderar jag på hur jag gör för att vara förberedd om drömhuset dyker upp i morgon. Om jag borde plocka ut mina fonder och sätta pengarna på konto med ränta för att inte förlora dem? Samtidigt hade jag egentligen inte tänkt använda dem för att köpa bostad utan till mer långsiktigt sparande pga särkullbarn, mål att gå ner i arbetstid framöver, ev starta eget etc. Dessutom känns pengamängden försumbar i sammanhanget och kommer väl knappast att övertala någon bank om att man ska få ett brygglån tills man sålt sin bostad?

Hur hade ni resonerat? Att sälja radhuset i nuvarande skick är såklart ett alternativ men kommer att innebära att vi får ut mindre. Är det bara att ta på ögonbindlarna och avinstallera hemnetappen innan sommaren?

Att frågan dök upp nu är för att ägarna i ett par hus jag suktat efter gått och dött (jag är oskyldig) och de kan ev bli till salu framöver :joy:

Och en fråga som tangerar. Jag tjänar mer pengar än min grundlön pga ff a jourarbete. Då inkomsterna varierar tycker jag dock det känns märkligt att skriva någon annan inkomst än grundlönen när man ansöker om lånelöfte. Hur göra? Pga speciella omständigheter med bl a krislägesavtal tjänade jag mer än vanligt förra året så ta årsinkomsten och dela på 12 känns inte heller rättvisande :thinking:

Hur mycket mer uppskattar ni att ni kan få ut från radhuset om ni renoverar?

En tanke som jag får är att om ni nu letar efter ett drömhus och det absolut perfekta huset kommer, är det kanske värt att förlora en större summa. Men det beror helt på hur mycket ni uppskattar summan är.

1 gillning

För att få ett brygglån brukar banker kräva ett påskrivet säljkontrakt för gamla bostaden. Men du behöver ju inte brygglånet förrän tillträdesdatum på nya huset, så man kan försöka få till långt tillträde om det går.

Men är det säkert att det inte går att sälja radhuset redan nu? Brukar vara få renoveringar man (med hyfsad säkerhet) får igen pengarna ifrån.

Men om inget av ovanstående är relevant så får du helt enkelt fundera på om chansen att köpa husen du missar evt. är värda skillnaden i vad ni får ut för radhuset.

Tror banken har svårt att räkna med något annat än grundlön, om det inte är så att du är garanterad en viss andel jourtid/övertid etc.

1 gillning

Det är inga stora renoveringar. Det är en fasad som behöver målas. Grejen är att det arbetet påbörjades förra sommaren men hann inte färdigställas. Nu är det alltså halvmålat i ny färg. Går ju tyvärr inte att måla förrän i vår. Det är alltså ingen dyr renovering men gör nog skillnad.
Sen har hunden bitit sönder en dörrpost och delar av en vägg som jag också tror är bra om vi fixar :laughing:

Det är en ommålning av en halvmålat fasad och lite småfix inomhus, så inga jättegrejer men som betyder en hel del för helhetsintrycket. Hundratusentals tror jag absolut. Sen kan ingen veta.
Visst kan vi sälja det nu men det hade känts lite surt! Ish då vi nog kommer att behöva varenda öre till vårt nya hus som antagligen blir dyrare både i inköp och omkostnader.

Men det är nog klokt resonerat. Och resonerar man som du så kan man ju behålla fondens med gott samvete

Ok, det är klart att det ser bra ut om målningsprojektet är färdigställt, men i pengar är det inte säkert att det gör så stor skillnad vid en försäljning.

Jag har bara tagit det förgivet. Att det vore en katastrof att sälja :grimacing:

Tack för input! Kikar försiktigt vidare efter drömhuset och behåller fonderna :blush:

Nej tyvärr kan det variera mycket. Då krånglar jag inte till det utan kör med grundlönen framöver :blush:

Eftersom ni är två och har bra inkomster är det inte omöjligt att banken tycker det är okej att ni äger 3 bostäder. Jag hade hört med dem för se vad ni kan köpa för ifall ni belånar radhuset till 85% som kontantinsats och därefter bestämt mig för om de ytterligare 300 000 kr som du kan få ut från fonder kommer göra någon väsentlig skillnad. Det är ju också möjligt att de tycker att det är okej att ni får ha radhuset i ett halvår innan ni säljer. Att bara använda pengarna från fonderna och bufferten kommer ju vara otillräckligt så om ni ska kunna köpa innan ni säljer bygger det på att ni får använda värdet på radhuset (antingen via försäljning eller belåning).

Jag har också en anställning där grundlönen är något helt annat än det jag får ut (pga jour o beredskap). Jag har angett min årsinkomst vid bolåneansökan. Har goda marginaler så hade blivit beviljad lånet oavsett. Tycker inte det är missvisande eftersom jag faktiskt tjänade det belopp som står på ”skattsedeln”.

1 gillning

Tack! Har tänkt prata med banken men inte riktigt känt att jag haft så mkt bra att komma med. Det var ju ett förslag som ju i alla fall under en begränsad tid skulle innebära goa räntepengar för banken :blush:

Det låter som att ni egentligen har de praktiska förutsättningarna att klara ett köp med relativt kort varsel. Det kanske inte blir helt optimalt i jämföreslse med om ni haft en långsiktig planering men det kommer helt klart att gå att tex sälja ett radhus med några skavanker osv.

Däremot vill jag slå ett slag för den mentala förberedelsen. I en sån situation som du beskriver där man inte måste göra en förädring utan mer går på det känslomässiga, att man vill helt enkelt, kräver det ett enligt min erfarenhet ett starkare tryck i att fatta beslutet och genomdriva det när det väl ska ske. Det kan verka lätt i förhand men sen när det ska hända så råkar det vara något jobbigt på jobbet och så hade man den där kursen inplanerad och sen en massa annat löpande på agendan. Då gäller det att ha formulerat sitt varför och ha tänkt igenom vad förändringen ska ge så att man pallar att genomdriva trots att livet pågår.

1 gillning

Tack! Du sätter fingret på hur mitt liv i mångt och mycket ser ut. :joy:

Vi ska sätta oss ner och prata igenom ordentligt en vända till för att verkligen veta vad vi vill om och när chansen dyker upp!