Ang. tjänstepension

Hej!

Min sambo har i nuläget ingen tjänstepension, han sparar själv till pension i Lysa. Han får dock ha tjänstepension om han vill men då får han bestämma själv vad han vill ha.

Detta leder till två funderingar dels om det är värt att ta tjänstepension även om han inte tjänar så mycket så det blir fördelaktigt med löneväxling.
Ska han bara fortsätta spara själv? Om inte, vad av allt tjänstepensionsval ska han välja?

Tacksam för all hjälp!

Hej Annie!

Hur menar du att han “får ha tjänstepension om han vill”?
Är det att han då ska löneväxla för att få tjänstepension eller hur menar du?

Om han själv får välja ställe att ha tjänstepension hos så skulle jag absolut ha valt Avanza eller Nordnet, dom enda aktörerna som du själv kan ha aktier hos och som tar ut väldigt låga kostnader och inget krångel!

Ja, vill han ha tjänstepension så får han mindre i lön. Så det jag undrar är liksom om det lönar sig att han tar tjänstepension genom jobbet, eller om han bara ska fortsätta som nu och ta en del av sin lön och pensionsspara på egen hand. Har ju hört att det lönar sig om man tjänar mer än 42.000 eller något sånt och så bra tjänar han inte. Så därav har han avvaktat. Han är väldigt oinsatt själv och det är jag som ”sköter” ekonomin men jag är inte så insatt heller och har svårt att råda honom i denna fråga då jag själv alltid fått tjänstepension och inte behövt tänka på det.
Hur är det att ha tjänstepension i Avanza eller Nordnet, ska man även välja fonder/aktier då?

Som du säger så är de inte värt att löneväxla om man tjänar mindre än ca 43000 (2019), när du löneväxlar så avstår du 18.5% på lönen som går till allmännapensionen och PPM, därav så ska man vänta med löneväxling tills man når över taket för just dessa 18.5%.

Tror Avnaza och Nordnet också har entrélösningar som alla andra bolag för tjänstepension, däremot så kan självklart välja egna fonder och även aktier hos dessa aktörer!