Anskaffningsvärde av kapitalförsäkring, hur påverkar det bolagskatten?

Hej, jag har läst på fördelarna med KF och vill lägga pengar där via mitt aktiebolag. Jag har förstått att beskattningen av KF fungerar lite som ISK, dvs en schablonsumma.
Dock är det inte vinsten av KF eller dess avkastningen jag funderar på utan avskaffningsvärdet.

Säg att jag lägger undan 20 000kr i KF, kommer anskaffningsvärdet (ej beaktat dess vinst/förlust) att påverka bolagskatten jag betalar samma år som anskaffningen görs? Eller ska jag tänka att det lite fungerar som en periodiseringsfond där anskaffningsvärdet inte påverkar bolagsskatten förrän jag säljer av KF?

Exempel A:

• Inkomster 300 000kr
  • Utgifter 100 000kr
  • Kapitalförsäkring 20 000kr
    Bolagsskatt för detta räkenskapsår är 20.6% av 200 000kr

I detta exempel så beskattas anskaffningsvärdet av KF samma år.

Exempel B:

• Inkomster 300 000kr
  • Utgifter 100 000kr
  • Kapitalförsäkring 20 000kr
    Bolagsskatt för detta räkenskapsår är 20.6% av 180 000kr

I detta exempel tänker jag att anskaffningsvärdet (20kkr) beskattas när jag säljer av KF, dvs om några år.

Är båda alternativ giltiga? Finns det någon anledning att välja A framför B om båda går bra?

Insättningen till KFen är en överföring från något annat tillgångskonto till 1385, så det har ingen påverkan på bolagsskatten något år. Du betalar bara skatt på bolagets vinst.

När du tar ut kapitalet så bokar du värdeökning/minskning som en skattefri intäkt/kostnad. Du betalar inte bolagsskatt här heller.

1 gillning

För tydlighetens skull man betalar bolagsskatt som exempel A. Vinsten är sen skattefri.

2 gillningar

Tack för förklaringen, det låter som ett exempel A är närmare sanningen. Det är bara en placering av likvida medel, typ som om att jag öppnat ytterligare ett bankkonto och lagt pengar där. Inget som ska påverka bolagsskatten.

Är liknelsen någorlunda korrekt? (Bortsett från att det liknelsen inte generat en avkastning såklart)

Precis, min erfarenhet är att man pytsar in pengar löpande under året och i teorin kan det vara skattade eller oskattade pengar. Man vill ju inte behöva plocka ut pengarna för att betala skatten/momsen eller annat så det man stoppar in vill man behålla där under en längre tid.