Hej! Har en fråga. Jag har startat en kapitalförsäkring till mitt bolag där tanken var att börja spara i lite då och då. Mitt företag kommer ha en hel del jobb i år men jag kommer köra det som bisyssla då jag har anställning parallelt. Så till stor del kommer det bli att spara upp kapital i bolaget. Nu till min fråga:
Jag fattar ju fördelen med att spara i KF i och med tanken på ev avkastning över tid. Men förutom det, finns det någon mer ekonomisk vinning med en KF jämfört med att bara “bunkra” pengar (om det finns utrymme) över tid i AB:t? Antar at enda skillnaden är just avkastningen i KF och att den inte beskattas?
Den beskattas men med schablonskatt, men det vet du såklart redan.
Ingen bokföring av enskilda transaktioner, billig i administration.
Skatten dras automatiskt av försäkringsbolaget.
Andra fördelar utöver vad som nämnts är hanteringen av källskatt på utländska aktieutdelningar. Den sköter försäkringsbolaget. Sedan kan du även få kompensation för utlånade aktier i en KF.
Kanske självklart, men för säkerhets skull vill jag påpeka att KF i sig inte genererar någon avkastning. Det är ett konto där du kan investera i t ex aktier eller aktiefonder som kan generera avkastning. Om du inte investerar insatt kapital kommer du inte heller att få någon avkastning, men kommer i alla fall behöva betala skatt på insatt kapital.