Använda pensionspengar för att minska lån?

Hej!

Jag och min sambo funderar på om det är värt att använda våra privat sparade pensionspengar för att minska vårt bostadslån.

Jag och sambon har köpt lägenhet för 2 700 000 kr och hade en kontantinsats på ca. 500 000 kr. Vi har bundit halva lånet på en ränta på 4,7% som vi ska förhandla ner nu i april. Och andra halvan är bunden på 4,55% till nästa år. Vi amorterar 3500 kr/månad.

Vi är båda 32 år gamla och har sparat privat till våra pensioner. Jag har ca 90 000 kr och min sambo har ca 130 000 kr sparat till pension. Vi sparar 2 000 kr var till pensionen varje månad.

Vi har en övrig buffert med sparpengar så vi klara oss vid oväntade händelser.

Vi funderar nu på om det är mer värt att minska vårt bolån än att spara till frantida pension och tänker att vi har några alternativ.

1. Använd alla våra sparade pensionspengar till amortering. Därefter påbörja pensionssparandet på nytt.

2. Låt pensionspengarna ligga orörda. Men sluta månadsspara till pensionen och öka istället amorteringen med 4000 kr/månad

3. Använd alla pensionspengar + månadssparandet för att amortera. Börja spara till pensionen om några år.

Vad tror ni är bäst? Andra alternativ?

Tacksam för all input vi kan få :slight_smile:

Jag tycker att pensionssparandet kan få vara orört, då ni redan amorterar varje månad och dessutom, kommer räntorna förhoppningsvis gå neråt så småningom.

Ni har bra marginaler i övrigt antar jag, när ni sparar&amorterar 7 500 varje månad?

1 gillning

Är lite inne på samma som ovanstående. Och jag undrar vad bakgrunden till att ni vill amortera?
Har ni det tufft ekonomiskt eller är det en fråga om sinnesro där ni har en önskan om att vara skuldfria?

Ni behöver peta in 310.000kr för att komma ner i 30% belåning. Väljer ni att göra det så förstår jag då det ger er utrymme i ränteförhandlingar och spelrum att kunna minska amortering till 1% vid ändrade livssituationer.
Men om ni har det lugnt ekonomiskt i övrigt så är det ju rent matematiskt bättre att låta pengarna ligga kvar i fonder över tid.

2 gillningar

Jag hade låtit pengarna som ni har sparat ihop till pension varit kvar och inte heller ändrat sparandet till pensionen som ni har.
Vill ni betala av lite mer på lägenheten hade jag använt pengarna som ni får iform av räntesvdrag.
Det blir en extra amortering iform av motsvarande dom 2000:- ni vill lägga in på extra amortering / månad om ni har ca 2000000 i lån.

Tack för alla svar!

Vi har det ganska bra ekonomiskt men har börjat fundera på om vi kan göra förbättringar i vårt upplägg.

Men bra, då låter vi pensionspengarna vara kvar och använder ränteavdragspengarna istället :slight_smile: