Använder du en fondrobot 2024?

Jag har gått över till en allvädersportfölj med hävstång, har dock kvar en reservbuffert hos Lysa (30% aktier).

Hade jag nöjt mig med en enkel aktie/ränte-portfölj så hade jag fortsatt köra Lysa.

3 gillningar

Har hälften där. Tänkte flytta det. Men sista tiden har det gått bättre än många global fonder så låter det stå.

Det intressant med lysa är deras automatiskt uttag. Testat 7% uttag per år sedan mitten av covid kraschen. Bara på 30 tusen för att betala netflix osv.

Uttag 2900
Utveckling 6300

Så intressant om det är lika hållbart under längre tid.

1 gillning

Köpt och sålt i rätt tid.

1 gillning

Samma här. Flyttade från Lysa till en allväders. Har även en lite mer “högrisk” på Avanza med rena aktiefonder

1 gillning

Dubbelkollade och jag hade kollat sen 2013, alltså 11 år, är upp 500% då, med min hävstång på 20% också. Spiltan är upp mycket också under den tiden, vilket hjälper såklart. Utan hävstång skulle jag vara upp cirka 400% på 11 år med 85% LF global index och 15% Spiltan aktiefond investmentbolag.

2 gillningar

Inklusive eller exklusive nysparande? Jag undrar eftersomjag också har dem, men tömde mina konton just 2013 och började om i princip på noll.

1 gillning

Exklusive nysparande. Pengarna från 2013 är upp 500% med den strategin, får se hur det går framgent dock, ingen som vet, håller tummarna.

1 gillning

Jag har lite i Lysa, bara för att testa och valde en annan fördelning än Lysa tyckte jag skulle ha. Påpekas väldigt tydligt på sidan, mycket irriterande, har jag gjort ett annat val då ska de sluta tjata.

Ja lysa. Enkelt, brett och bra pris.

Har både portfölj hos Lysa och Avanza :+1:

1 gillning

Kör fonder o aktier :blush: aldrig provat robot.

1 gillning

Kör en liten del i Lysa och Opti. Inte huvudsakliga sparandet utan mer för att ha en sorts “benchmark” att jämföra gentemot.

3 gillningar

Detta brukar jag rekommendera alla. Hade fler på Avanza gjort det så tror jag att vi hade haft minst en miljon svenskar som varit rikare. :laughing:

2 gillningar

Kör på 50 % indexfonder, 10 % deg och resten aktier i dagsläget.

Har aldrig övervägt fondrobot pga avgiften. Men kanske gör det i framtiden.

2 gillningar

100% Global indexfond. Max 0,23% total avg. :wink:

Vilken/vilka? Tror jag har 0,31% som minst. :slightly_smiling_face:

LF Global index men kommer troligtvis byta allt tiil Avanza Global 0,09% i avg. Gillar billigt helst gratis :joy::people_hugging:. Annars har jag haft LF global index i 1 år just nu utan fondbyte :+1:

6 gillningar

Byt nästa år istället då det är så nytt med nya inriktningen med Avanza Global så ser du hur den går.

4 gillningar

En tredjedel i lysa 70/30. En tredjedel i en GB på Nordnet, en tredjedel i räntor på gammelbank. Tjp 90% global index på massa olika konton.
Lysa är tråkigast och den som jag knappt kollar på. Gör precis vad den skall och jag benchmarkar allt annat mot den. Men hade jag inte varit så gammal och kört räntor så hade jag skippat den.

Nej. Aldrig förstått vitsen med Lysa och robotar när jag själv kan välja mina favoritfonder hos exempelvis SAVR och Fondo.

1 gillning