Använder du en fondrobot 2024?

DNB Global
Plus ALLABolag Sverige
Spiltan AktieInvest
Avanza Zero.

Kommer kötta igång ett 60/40 sparande hos Lysa i framtiden.

Jag kör på strategin “en enda röra” :star2:

…“strategin” har gradvis uppstått i takt med att jag lärt mig mer och upptäckt fler aktörer. Lysa är en ganska stor del men inte mer än hälften. Om jag skulle ha börjat om idag så hade jag bara köpt Lysa.

Ibland överväger jag att göra mig av med alltihopa och sätta in på Lysa men då går man ju miste om alla fina grafer :innocent:

10 gillningar

Jag har mest på Avanza och kan avslöja att jag strypt månadssparandet rejält på lysa till förmån för Avanza. Börjar bli en del pengar vilket gör att det känns viktigare att hålla nere kostnaderna

3 gillningar

Japp, allt på Betterwealth

1 gillning

Lysa 40% 80/20
Levler 40%
: DNB Global Indeks 15%
Spiltan Globalfond Inv 5%
AMF Räntefond Lång 5%
Prior Nilsson Yield 5%
Prior Nilsson Idea 5%
Blandade fonder 5%
Sigmastocks 5%
Savelend 2.5%
Opti 2.5%
Moank 10% Rullande 3månaders konton

Rörigt för den oinsatte :smiley: Savelend och Opti är experiment, Opti mest för att kunna jämföra med Lysa. Totalt landar min portfölj på ca 70/30 - 75/25 men någon gång nästa år är det möjligt allt går in på Lysa, deras 80/20 går ju som tåget.

1 gillning

Vet att det här har stötts och blötts åtskilliga gånger här på forumet, men… på vilket sätt har du fått ner avgiften för en lösning som motsvarar ex/främst Lysa?

1 gillning

Jag anser inte att lysa är förträffligt nog för mig. Jag vill också samla mitt sparande på en plattform, och betala så lite som möjligt för detta. Det kan komma att ändras, tex den dag jag känner mig klar med sjukt stora innehav i enskilda meme stocks osv och då kanske lysa kan vara ett alternativ.

2 gillningar

Jag sålde av investeringskostnaden på mina aktier och flyttade till Lysa samt all nyinvestering sedan 2021. Har kvar de aktier som är “gratis” på Avanza samt lite skumma fonder på Savr. Eftersom investeringstakten just nu sinat tillfälligt så ser fördelningen ut typ 15/20/40/15/10 Avanza/Savr/Lysa/Guld/Cash.

Svaret är väl ändå ja på frågan.

2 gillningar

Min fru får köra robotten. Det är det absolut bästa sättet att vara helt säker på att pengarna inte rörs, och att det inte fipplas runt. Automatisk överföring till Lysa i hennes namn. Hon har ingen aning om vad som händer mer än att jag ber henne logga in 1 ggr per år för att kolla status och kanske justera upp sparandet :slight_smile:

Sen blir det lite inbyggd jämlikhet då min fru är mycket ointresserad av ekonomi, så det blir på nått sätt hennes egenkontrollerade buffert.

2 gillningar

Många av oss föredrar Hållbart alternativ. Och där kör Lysa bara en globalfond ala MSCI World, och en svensk fond. Och många av oss är unga och är inte så sugna på räntefonder, speciellt inte i ISK med hög schablonskatt. En sådan portfölj kostar 0,355% hos Lysa, men 0.1% om du gör en egen nu med Avanza Global som är ESG och en random svensk fond.

5 gillningar

Man bör mata sin FOMO, för att få ett intressant sparande :grin:

3 gillningar

Sant, jag menade deras breda alternativ. Nu tycker jag ändå inte att 0.35% är så speciellt mycket för automatisk ombalansering mellan 2-3 fonder, men visst, lite meh för så pass standard marknadstäckning.

För deras breda alternativt är det dock riktigt bra, även om man kör 100% aktier.

1 gillning

Japp, ca 50% lysa, ca 50% Avanza

2 gillningar

Nä ingen av dem har kf eller valutakonto och då går det bort.

Jag kör all in på Lysa 100 aktier bred. Har försökt att jobba mig själv bakåt under flera års tid och kämpar mot mina FOMO impulser.

Förresten…. Har Lysa smygsänkt sina avgifter igen ? Ser att 100 % aktier bred kostar 0,344.

1 gillning

Jag använder det till barnen men det går så pass bra att jag själv är sugen på att också ha en andel där. Så nästa gång det ger möjlighet att utöka månadssparandet blir det en slant där.

1 gillning

Kan vara att du har passerat en gräns för lägre avgift…
Blir lite billigare ju mer man har investerat :+1:

Jag vill köra Lysa för bolags sparande men uppfostrad här på forumet så 0,6 % för mycket så kör Avanza.

Håller tummarna för att Lysa´s TJP som verkar komma snart ska vara utan skalavgift.

1 gillning

Behåller Lysa Bred. Vinsten med att skapa en motsvarande portfölj själv närmar sig noll och är således försumbar. Till denna försumbara peng får jag då gratis ombalansering och enkla köp i min målfördelning.

EDIT: Kör även Lysa Bred för bolaget, även om det finns billigare lösningar. Tycker det, ovan ovanstående, fungerar smidigt med att hämta ut den data som behövs i redovisningar.

1 gillning

Det måste ha skett en smygsäkning