AP7 ny strategi, utesluter bolag

Privata Affärer skrev den 14/1 -26: “AP7 har tröttnat på storföretag som inte satsar på klimatomställning. Nu ändrar det statliga pensionsbolaget sin strategi och utesluter bolag med bristande ambitioner, i stället för att försöka få dem på rätt spår, skriver Aktuell Hållbarhet.”

Vad har ni för kommentarer angående detta?

14 gillningar

Är inte det olagligt?

Pensionsfonderna har väl som uppdrag att förvalta pensionärernas pengar, inte förverkliga politikers drömmar?

27 gillningar

Men kom igen? ESG är inte olagligt. Man kan byta fond om man vill.

AP7 har alltid haft väldigt mycket ESG, se t.ex. deras klimatplan https://www.ap7.se/app/uploads/2025/12/klimathandlingsplan_2025.pdf

Och de har redan en lång exkluderingslista AP7 inför ramverk för riskbaserad exkludering | ap7.se

4 gillningar

Ingetting jag bryr mig om :+1:. Har 100% Ap7 Såfan och kammer aldrig ändra till något annat i Ppm :+1:

5 gillningar

Helt rätt apfonden​:clap::clap:

4 gillningar

Vet inte var ESG har nämnts här eller varför du tolkar det så?

Att statliga AP7, som är den största pensionsförvaltaren och som de flesta inbillar sig placerar efter vetenskap och beprövade principer, i svenska pensionärers nästa intresse, nu börjar placera eller inte placera enligt agendor hos enskilda aktörer är inte samma sak som att avanza global, en privat placeringsfond, anammar en ESG strategi för att de tror det lockar fler kunder.

Och nej, de har inte alltid haft en klimatplan. Det har kommit de senaste 10-15 åren efter politiska påtryckningar

Ja, det kan man. Så om man verkligen vill ha miljöpåtryckningar i sitt pensionsval kan man byta till en sådan fond. Det finns många att välja på; i realiteten är det ganska svårt att hitta en fond utan sådana val.

12 gillningar

Ap7 blev en artikel 8 fond först 2023, om jag minns rätt, så inte helt orimligt att de fortsätter röra sig mot mörkgröna mål.

För mig är det bara positivt.

3 gillningar

ESG kan jag tycka har mindre betydelse även om jag personligen inte föredrar det. Det jag dock är mer orolig över är att AP7 får vara aktiva och dessutom köpa onoterade bolag.

För mig känns det faktiskt ganska konstigt att en statlig fond inte bara följer ett brett index.

Jag tappade tyvärr en hel del tillit till AP-fonderna efter 4-1 Investments så jag väntar nu på AP7 egna där 20% av värdet urholkas. Men förhoppningsvis stärks reglerna efter utredningen så liknande inte kan ske för AP7.

AP7 Aktiefond investerar huvudsakligen i noterade globala aktier och andra överlåtbara värdepapper med bred geografisk och branschmässig spridning. Sådana tillgångar, inklusive bankmedel, ska normalt utgöra minst åttio (80) procent av Fondens värde. Fondens får också placera i så kallade illikvida tillgångar. Dessa utgörs av placeringar i fonder med begränsad likviditet, fastighetsbolag och riskkapitalföretag som får förvärvas förutsatt att det totala samlade värdet av sådana innehav vid förvärvstillfället högst uppgår till tjugo (20) procent av Fondens värde.

5 gillningar

Tuta och kör Såfan, jag är på!

5 gillningar

Tråkigt att AP7 inte följer index och kör aktiv förvaltning istället för passiv.

11 gillningar

Bra research där👍 jag hade ingen aning om dom detaljerna. Håller helt med dig

Höjden av i-landsproblem om man stör sig på att en soffliggarfond ändrar några innehav på decimalen. Den kommer leverera avkastning åt alla svenskar, var så säker.

6 gillningar

Bra där AP7!

4 gillningar

Inte en positiv utveckling, men finns inte något annat bättre val för pensionen i alla fall så jag stannar kvar.

4 gillningar

Jag har kvar AP7 Aktiefond och annat. Gillar att det är bra rabatt på fonder i PPM.

2 gillningar

Håller helt med. Har pictet timber och shb hållbar energi och det är jättestora rabatter på fondavgiften i ppm på aktivt förvaltade fonder i ppm

1 gillning

Du förstår inte varför jag tolkar ämnet som att handla om ESG? När det uttryckligen handlar om att utesluta bolag med bristande klimatambitioner?

Det är exakt vad ESG är.

AP7 kallar det också för ESG.

https://www.ap7.se/english/esg/

https://www.ap7.se/hallbarhet/esg-nyheter/

5 gillningar

låter toppen? även om världen gömmer huvudet I ett hål just nu kommer det ju en tid när det vattenfylls det är ju knappast något de lärda tvistar om. allting går i trender

2 gillningar

Är inget fan av ESG. Men kunde de inte haft två alternativ istället.

AP7
AP7 - Hållbar

Alla vinner?

11 gillningar

Ap7 aktiefond 1891 st aktier 31/12 2025. Undrar lite vad är det som är problemet 0.05% i avg?

Vad är det ni vill? :thinking::smirking_face:

Man kan klaga på staten och vara spydig på många sätt men i den här fallet är det bara struntprat. Ingetting annat. :saluting_face::grin::rocket:

Att den är Esg men ändå så billig och bred med hävstång är det omöjligt att hitta brister. Det är är helt onödigt tjafs om det. :laughing:

Ap7 Såfa är svårslagen långsiktigt

4 gillningar