Sjunde AP-fonden borde öppnas för privat pensionssparande, utanför premiepensionen, enligt ett förslag från Socialdemokraterna. Fondbranschen ser det som oschyst konkurrens.
Artikel bakom betalvägg, så har inte läst den. Men spontant är jag positiv. Allt som finansbranschen brukar tycka är oschysst konkurrens brukar vara bra för oss som sparar.
Vill minnas att det varit någon intervju här på RT där det sades att Avanza vill ha 0.1%. Så även om den hamnar på 0,2% som dem andra globalfonderna så skulle den vara överlägset bästa valet.
Vad är för bra för att vara sant? Fonden finns ju och nu finns även politisk vilja att förändra situationen för oss småsparare till det bättre.
För att inte bryta mot någon upphovsrätt citerar jag inte rakt av, men argumentationen från Fondbolagens förening är att Såfan har ”gratis kapital” som kommer in från premiepensionen och att det därför blir oschysst konkurrens.
Först ska det upp på S partistämma innan S lägger skarpt förslag på en utredning.
Tanken är för löneväxling verkar det som, inte helt öppen alltså.
– Vi tycker att pensionerna är ojämställda i dag. Vi vill göra det enkelt för bredare löntagargrupper som vill öka på sin pension att spara tryggt och säkert genom Sjunde AP-fonden, säger riksdagsledamoten Niklas Karlsson (S), som lett den arbetsgrupp som ligger bakom förslaget.
Det handlar om så kallad löneväxling. Löntagaren avstår från en del av sin obeskattade bruttolön och omvandlar det till ett pensionssparande. Den möjligheten finns redan i dag inom tjänstepensionen, men enligt det nya S-förslaget ska man öppna för detta även inom den allmänna pensionen, genom sparande i Sjunde AP-fonden.
Det är en typ av privat pensionssparande in i PPM som jag förstod det på radiogenomgång. Frågan är om vi skulle kunna få något system som i USA med Match, dvs att arbetsgivaren matchar det privata sparandet upp till en viss nivå.
Kan säga att när man börjar grotta i corporate finance, Investment bankers prislistor så blir det HELT sjukt. Tänk onoterat på väg till noterat.
Courtage på mäkleri av onoterade aktier är lätt 2-3%. Resa kapital kan lätt ligga på 7-siffrigt belopp utan prestationskrav plus 7-10 på rest kapital. Extremt vanligt med 2 över 20-upplägg etc.
Det är detta jag stör mig på ibland när jag får skit för att jag gör samarbeten och får typ 200 kr per kund. För jag tänker - ni skulle bara veta hur det ser ut egentligen.
Jag har tänkt att det är en del av USPen med indexfonder och kanske ännu mer Lysa. Logga ut och skit i den här absurda branschen, men ta fortfarande del av avkastningen de skapar.
—
Vet att du har det rejält svettigt emellanåt. Men trodde du när du var tonåring att du skulle till viss del skulle bli ansiktet utåt för indexfondernas fantastiska värld? Det är ju ändå en rätt så häftig bedrift.
Ja, ibland. Jag har varit med om att allt det gjort är att producera avräkningsnotan eftersom vi som gjorde affären hittade varandra själva. Investmentbanken tog ändå ett sex-siffrigt belopp i courtage. Det var då jag insåg att jag gör helt fel grejer i mitt liv.
Kapitalisterna hatar konkurrens. De vill förtsätta lurar kunder med extrem dyra fonder, dyr courtage, Alecta skandaler genom traditionella pension osv.
Om AP7 öppnas i ISK/KF på Avanza, Nordnet, tjänstepension osv många oseriösa fondbolag kommer gå i konkurs.