Nej, du har fel. De gör ESG-screening. Du hittar inte exempelvis ExxonMobile eller Honeywell bland deras innehav. Kolla själv på deras eminenta webbplats där alla innehav finns sökbara:
Absolut, men de kör ESG-screening (om än lite godtyckligt kan jag tycka). Så här skriver de i sin hållbarhetsprofil:
Miljömässiga exkluderingar
AP7 svartlistar bolag som agerar i strid med internationella normer. I det inkluderar AP7 kolbolag som inte har ett trovärdigt klimatomställningsarbete samt oljebolag som inte åtagit sig att fasa ut oljesand.
Sociala exkluderingar
AP7 svartlistar bolag som agerar i strid med internationella normer. I det inkluderar AP7 kärnvapenbolag samt bolag som producerar cannabis för rekreation.
Det är skillnad på bolag och bolag oavsett bransch. Säkert en del green washing men ändå. Tycker ap7s hållning är mkt bättre än att passivt utesluta hela sektorer.
olje-, vapen-, och tobaco-bolag (Philipp morris och Altria ingår i AP7s innehav).
AP7 är bred, globalt och billig som en seriös fond måste vara. Hoppas vi kan köpa den på vår ISK/KF eller i tjänstepension. Jag är trött på Alectas haveri.