S vill öppna Såfan – ses som oschyst konkurrens

Framgångsrika kapitalister välkomnar konkurrens för det tvingar en att bli bättre. Det är ju lite hela konceptet bakom marknadsekonomin.

Välkomnar man det inte så är man nog nästa offer för ”creative destruction” och det är väl lite så det känns för finansbranschen.

#DisruptionIsComing :sweat_smile:

1 gillning

Ja då är det värdelöst och skitdyrt

1 gillning

Nej, du har fel. De gör ESG-screening. Du hittar inte exempelvis ExxonMobile eller Honeywell bland deras innehav. Kolla själv på deras eminenta webbplats där alla innehav finns sökbara:

https://www.ap7.se/vart-utbud/ap7-aktiefond/

Jag hittar Chevron, Equinor, Aker BP, Total Energies, SAAB, Kongsberg Gruppen osv i AP7 Aktiefond innehav.

De som älskar ESG får byta AP7 med någon ESG fond instället på PPM. LF Global, Avanza Global osv.

Absolut, men de kör ESG-screening (om än lite godtyckligt kan jag tycka). Så här skriver de i sin hållbarhetsprofil:

Miljömässiga exkluderingar
AP7 svartlistar bolag som agerar i strid med internationella normer. I det inkluderar AP7 kolbolag som inte har ett trovärdigt klimatomställningsarbete samt oljebolag som inte åtagit sig att fasa ut oljesand.

Sociala exkluderingar
AP7 svartlistar bolag som agerar i strid med internationella normer. I det inkluderar AP7 kärnvapenbolag samt bolag som producerar cannabis för rekreation.

1 gillning

Intressant att de kan kalla sig artikel 8 - fond och samtidigt ha en del oljebolag.

Det är skillnad på bolag och bolag oavsett bransch. Säkert en del green washing men ändå. Tycker ap7s hållning är mkt bättre än att passivt utesluta hela sektorer.

6 gillningar

Det finns två mäktiga grupper som inte gillar kapitalism:

  1. Kapitalister när de blir utkonkurrerade
  2. Statliga myndigheter när de blir utkonkurrerade
5 gillningar

olje-, vapen-, och tobaco-bolag (Philipp morris och Altria ingår i AP7s innehav).

AP7 är bred, globalt och billig som en seriös fond måste vara. Hoppas vi kan köpa den på vår ISK/KF eller i tjänstepension. Jag är trött på Alectas haveri.

1 gillning

Det är du som gör rätt grejer i ditt liv.

1 gillning

Bra. Nu måste finansbranschen skärpa sig

1 gillning