Hej! Jag har alltid vart intresserad av fastighetsinvesteringar i form av något litet bostadshus på några lägenheter eller en bostad man kan hyra ut. Men jag har liksom aldrig förstått mig på hur man räknar på något sådant. Jag har en bakgrund som utvecklare och lättast för mig att förstå mig på något är att utveckla det. Så jag har byggt app.investeringskalkylen.se
Man matar in detaljer som priset, kostnaderna, hyresintäkterna och kontantinsatsen så får man snabbt en uppfattning om potentialen i investeringen – eller om räntekostnaderna riskerar att äta upp vinsten.
Detta projekt är väldigt enkelt just nu och jag förstår att många har sina excel dokument att redan utgå ifrån. Men om jag skulle verkligen uppskatta om det finns någon där ute som vill testa och komma med lite feedback.
Tanken är att man ska
-
Söka Fastighetsinformation: Hitta en potentiell fastighet på Objektvision/Lokalguiden/Blocket/Hemnet som du är intresserad av (eller använd ett av exemplen).
-
Fylla i Informationen: Mata in detaljerna i de relevanta fälten i kalkylatorn.
-
Analysera i Realtid:Se hur analysen uppdateras i realtid och få direkt insikt i potentiella vinster och risker. Dra i reglagen och se hur analysen ändras.
Är det någon funktionalitet som man skulle lägga till/ta bort?
- Exportera som PDF är under utveckling (ser lite kaos just nu)
- Kanske kunna spara sina kalkyler, så att man slipper mata in sina värden igen.
Vad tror ni? Kanske andra nyckeltal?
Observera: Medan Investeringskalkylen är ett roligt verktyg för att utforska fastighetsvärlden, bör du alltid genomföra en grundlig analys och även rådgöra med en expert innan något investeringsbeslut tas. Verktyget tar inte hänsyn till oförutsedda händelser.