Någon som kan länka till en firekalkylator, gärna för svenska förhållanden, där man även kan lägga till för justerat uttag. T.ex. en ökning av utgifterna med 2 % per år/inflationsjusterat.
Den ränta på ränta kalkylator som finns här på forumet saknar den funktionen. @janbolmeson Går det att lägga till en sådan funktion?
Finns det fast jag inte hittar den?
Vi har förenklat beräkningen något ovan genom att inte ta hänsyn till skatt eller inflation under uppbyggnadsskedet. Inflationen kan du hänsyn till själv genom att räkna real avkastning i form av nominell avkastning minus ca 2 %. Det vill säga att istället för ange 7 % per år, anger du 5 % per år.
Det går inte att göra på snarlikt sätt med din egen ökning? Tänker att det också är en inflation, dock i livsstil istället för prisinflation(?).
Nja, verkar inte fungera eller så tänker jag fel. Om jag tar ränta på ränta kalkylator här på forumet så kan man i den lägga in uttag. Gör jag som du föreslår/som jag tolkar ditt förslag (lägger in lägre avkastning 2 % i stället för 4 %)minskar uttaget för varje månad. Jag tänkte tvärtom, uttaget skall öka med cirka 2 % per år.