Ränta-på-ränta-kalkylatorn

Hej!
På uppmaning av @janbolmeson så startar jag här en tråd ang Ränta på ränta kalkylatorn.

Jag satt och lekte lite med ränta på ränta kalylatorn, vilket alltid är spännande.
Jag valde slumpmässig ränta, men märkte att så fort jag ändrade min sparhorisont så återslumpades resultatet även om jag bara ville om resultatet hade förändrats om man valt en längre sparhorisont istället.

Har ni några tankar och idéer om detta går att lösa på något smart sätt?

@janbolmeson skulle kunna koda om slumpfunktionen och lägga till ett fält där man får ange en så kallad “seed”. Om man anger samma seed så får man samma serie slumptal.

1 gillning

Behöver det verkligen vara ett inputfält för användaren? Känns ganska avancerat för de flesta (till och med folk som kan ekonomi).

Om slumpgeneratorn alltid utgår från en seed som sätts när sidan laddas, och endast hämtar nästa slumptal från seeden vid klick på “Slumpa på nytt” så kan samma ränta återanvändas vid uppdatering av ex. sparhorisont.

Samtidigt så kan jag tycka att det borde gå att koda så att inte just valet av slumpränta görs om vid uppdatering av sparhorisont. Men har ju inte sett koden.

1 gillning

En “slumpa på nytt”-knapp var smart!

Det finns, det är bara att när en paragraf ändras så slumpar den per automatik på nytt :slight_smile:
Små saker :smiley:

Stefan Thelenius aka “z2036” har en grym sparkalkylator med ränta-på-ränta.

1 gillning

God morgon! Sitter också och leker med ränta på ränta.
Vore toppen med en funktion där man kan lägga in olika uttag.
Dvs
Börjar uttag vid år 1-10 på specifik summa
År 10 kickar pensionen in så då vill jag ta ut mindre summa pengar från år 10-framåt

Leker med olika scenarion över hur man kan använda pensionen för att få en aning över hur långt kapitalet skulle kunna räcka :thinking: och ja det går att simulera separat men vore trevligt med en sån funktion :heart_eyes:

2 gillningar

Kolla upp denna sida.
Den ska kunna göra de du begär. Finns en tråd här på RT som diskuterar hur man använder verktyget. Har inte direktlänk, så du får söka efter den.

Tack :slight_smile: Har pillat lite med den innan
Gillar det okomplicerade i RT’s kalkylator och hur den fungerar

1 gillning