Jag tänkte att fler än jag förmodligen ställt sig själva frågan:
“När når jag X kr?”
Därför har jag gjort en FIRE-kalkylator som beräknar när man uppnår ett visst mål. Den finns på Google Play för er med Android på telefonen eller plattan.
Kalkylatorn kan även beräkna hur mycket startkapital eller månadssparande du behöver givet en viss ränta. De är parametrar i samma ekvation, så jag tänkte att jag lägger till stöd för att beräkna dem också.
Appen heter Monix, men den som vill hitta appen behöver nog söka på 3well4pin, vilket är utvecklarkontot, för att hitta den i Google Play. Ni kan också hitta den här:
När man får sannolikhet för olika utfall och se hur de påverkas med de olika reglagen. Men ja inget fällt för att ange vad man behöver täcka för månadskostnad,
Jag tänker att man kunde göra samma nu som en widget om man vill.
När man uppdaterade sin nusumma så visade den ens förmögenhetsutveckling i en graf och sade om uppdateringen gjort att man kom närmare målet, hur mycket senaste ändringen, ändringar senaste månaden, året osv förändrat måldatumet (±dagar).
Iom att den sparade och trackade kändes det värt att ha som en app, i stället för bara en webssida.
@mrGarcia, tackar! Vi är tre personer. Det är ett hobby projekt för att inspirera folk om ekonomi och för att lära oss mer om Javascript och ReactJS Vilka tekniker använder du för att skapa appen?
Absolut! Vi lägger båda gränsen på 1 000 000 kr/mån. Det kanske inte är många når upp dit, men för skoj skull så har man lite rum att leka Kul att du har testat det
Det går att mixa olika tillgångar med olika förväntad avkastning (aktier, obligationer, kontanter/likvid).
Extra inkomst eller utgifter kan läggas till för en viss period.
Resultatet kan antingen räknas fram med fast avkastning eller gå på historiska cykler/data (för USA).
Bäst hade kanske varit att ha en sådan som kunde mixas med svenska eller andra börsindex.
Kul initiativ! För den här appen har jag bara använt Kotlin. Googles egna programmeringsspråk, men det ska vara java-baserat vad jag förstår. Jag kan även annat, detta var bara ett litet sidoprojekt för att lära mig göra appar. Det har hänt flera gånger att jag har velat ha ett verktyg på mobilen, till exempel denna kalkylatorn, så jag tänkte att jag får lära mig att göra appar.=)