Enkel sparkalkylator för FIRE

Jag har snickrat ihop en sparkalkylator med några funktioner som kanske kan vara forumets medlemmar av intresse.

Vad man behöver ange är: antal år, befintligt sparande (SEK), hur mycket man vill månadsspara, belopp man vill öka sitt månatliga sparande med varje år, förväntad ränta i antal procent.

Vad man får ut är en graf och tabell som visar varje kommande år, totala värdet, ackumulerad ränta samt hur mycket man kan ta ut varje månad utan att värdet minskar.

Om det behöver sägas så ansvarar jag inte för eventuella fel som kan förekomma i kalkylatorn utan denna är att betrakta som en prototyp.

Kalkylatorn hittas här: https://www.marksaver.com/retirement-calculator

4 gillningar

Kul. Bra jobbat!

Tar du emot önskemål på förändringar? Isåfall skulle jag vilja kunna se (och ändra) procentsatsen för säkert uttag, tex 4%.

En annan intressant sak vore att kunna simulera ett historiskt startår för olika index, tex omx30 år 1990 som en extra graf, och hur kapitalet hade utvecklats då.

1 gillning

Tack! :smiley:

Jag tar absolut emot förslag och önskemål.

Att kunna ändra procentsatsen för säkert uttag känns väldigt rimligt. Tack.

Kul idé med att simulera index och startår. Inspirerande för att ta denna kalkylator till nästa nivå. Tack!

1 gillning

Tjusigt! :smiley: :+1:

Men för att den ska tillföra mer än Jans räknare här på RT så bör du nog bygga in uttag i form av negativt fortsatt sparande. Testar jag med negativa tal får den frispel. :joy: Det blir också lite udda när den inte ritar en linje om man anger ett år som total sparhorisont. Jag fattar att det bara utgör en datapunkt, men som FIRE-räknare blir det lite skevt. En rak linje för kommande år vore isf mer illustrativt för totalintrycket.

Att jag fick min på trist vit bakgrund kanske sedan har med val av webläsare och blockeringsverktyg att göra kanske?

3 gillningar

Vad har den där som inte räknaren på rika tillsammans har? Dvs den här Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta

1 gillning

Trevlig, dubhar något på g.
Safe monthly withdrawal blir väldig hög för mig, nästan 10% av kapitalet, känns lite väl optimistiskt😀 Jag valde en årlig avkastning om 6%.

1 gillning

Ser ut som att den förväntar sig att man ska fylla i nominell ränta med månadsräntebetalning i stället för faktisk avkastning, vilket är udda. Till exempel när jag sätter startkapital=100, insättning=0, avkastning=5% ger den 105,12 första året, vilket är vad man skulle få med en nominell ränta på 5% som betalas månatligen. Och jag förstår inte varför SWR är satt till 9%.

1 gillning

Tack för era kommentarer och synpunkter! Detta är att betrakta som version 0.1 så det finns definitivt saker som behöver förbättras.

Sparar förslag på denna webbplats

Orkade inte registrera ett konto på canny.io. “Would like to be able to choose different indexes (default to MSFT). Also a button press to choose a random start date on the index within the available history”