Hej,
För att skapa en bättre förståelse för mina föräldrars uttagsplanering av kapital skapade jag vad jag kallar en FIRE uttagsplanerare, kanske för som har behov av detsamma. Kodade ihop och lade upp på GitHub 
Kom gärna med förslag på förbättringar!
7 gillningar
Bra visualisering!
Fråga: dras ISK-skatten från kapitalet i ditt verktyg eller dras det från uttagna medel?
Gjorde inte så utan adderade bara för att skapa förståelse vad som kommer varje år för planeringens skull, så ingen extra avsäljning för att täcka men det är klart, på högre belopp kan det ju finnas skäl att då bli tvungen att sälja av.
Snyggt jobbat!
Men problemet är väl att man inte alls kan räkna så här när man gör uttag? Sekvensen av upp och nedgångar (Sequence of return risk) påverkar det slutliga kapitalet kraftigt på ett sätt som inte går att simulera med genomsnittlig utveckling sådär. Ditt kapital kommer istället variera inom ett stort intervall beroende på ordningen på upp och nedgångar över uttagsåren.
Se exempelvis https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/
1 gillning
Absolut, det är en förenklad bild av verkligheten där fluktuationer kommer finnas enskilda år vilket i sämsta fall kan ge en justering i urtagen under perioder. Men men, svarta svanar och börsen den är svår att sia om, liksom att bli påkörda av en buss imorgon.
Jag vill inte vara nedslående men det krävs inte svarta svanar för att kalkylen ska ändras dramatiskt.
Det är helt enkelt frågan om när (inte om) i uttagsfasen större långdragna nedgångar sker. Det påverkar det slutliga kapitalets storlek lika mycket som snittavkastningen. Kalkylen ger sken av att kapitalet kommer öka (beroende på indata såklart) medans risken för att det istället minskar kraftigt eller helt och hållet tar slut är reell.
Så det blir helt enkelt inte en användbar kalkyl för uttag så som den är uppbyggd idag. Titta på kalkylatorn jag skickade så ser du hur stor skillnaden i utfall kan vara.
2 gillningar
Medhåll. Att räkna med jämn avkastning gör en enorm skillnad och är på tok för optimistiskt. Det ignorerar sekvenskrisk som är den dinensionerande faktorn för uttagsfasen. Det är den viktigaste variabeln, inte något man kan bortse från.
1 gillning
Enkel och bra, personligen så gillar jag när man kan ange en summa för uttag, istället för 4% regeln. Ofta så har man ju koll på vilken summa man behöver varje månad för det liv som man valt, sedan så skall ju den inflation justeras över tid.
Snickrat om en del och lagt fler scenarior pga stora krascher eller bara normal volatilitet, som ovan skribenter luft fram blir det väldigt olika scenarios såklart. Även möjliggjort att lägga in fasta uttag i kronor
2 gillningar