Känns spontant som att det borde vara omöjligt för mig att bli fire inom typ 5 år? Eller har jag missförstått…
Lite snålt med info om dig i trådstarten, eller känner alla varandra till 100% här?
Utifrån informationen trådstarten är väl min respons något i stil med:
Duh, varför skulle du bli det på max 5 år? Isåfall hade väl alla varit det.
Jag matade in levnadskostnader 15.000kr i månaden, 0 kapital, 10.000 i månadssparande. Lämnade resten. Fick då ut att jag är fire om 19 år.
Låter väl rimligt, att jag efter 19 års sparande kan leva som en fattig pensionär.
Räknaren stämmer, men då den ju väldigt enkelt räknar på levnadskostnader och sparkvot tror jag risken snarare är att du förenklat ditt liv och dina siffror för mycket.
Så, tänk in risk, buffert, enskila större sällanköp etc och även Bengens 30-årsgräns, innan du andas ut.
Men lyssna inte heller på svepande epitet som ”fattigpensionär”. En potentiell FI äger framförallt sin tid.
Med optimistiska fantasisiffror kan du naturligtvis bli det på 5 år. 10000 i månadskostnader resten av livet och spara 25000 med 25% avkastning under sparåren, ja då tar det bara över 5-6 år att få ihop runt 3 miljoner som krävs för att en 4%-tumregel skulle ge vad som behövs.
Vi kan ju passa på att tipsa @janbolmeson att räknaren buggar ur om man sätter avkastningen till 0% under sparåren (blir NaN i beräkningarna)
Tack fixat nu! Dessutom är den helt ombyggd.
Toppen!
Men gå och lägg dig Jan. Du är förälder. Det är jullov!
Men, det kanske är meningen, men med mina siffror får jag följande om jag skriver in dagsläget:
Du når ekonomisk frihet (FI) om: 0 år 0 mån
Och sänker jag månadsinkomsten under 5000 kr/mån så får jag:
NaN år NaN mån
Och väl nere på 0 får jag:
Redan idag! Grattis!
Man fattar ju ändå, men jag tänkte att det nog finns kod att städa ändå.
Räknaren stämmer säkert men för mycket “okänt” tillkommer för att resultatet ska vara riktigt relevant.
Förhoppningsvis kan man räkna in pension och för mig ändrar det hela uträkningen.
Du har helt rätt! Gjorde om o gjorde rätt. Stämde betydligt bättre !
Om vi skulle leka med det - hur skulle ett enkelt sätt att ta med pensionen kunna se ut?
Helst genom att bara behöva logga in och kolla på pensionsmyndighetens hemsida (inte minpension.se)
Genom att lägga till garantipensionen från en viss ålder? Borde gälla för majoriteten fast från olika åldrar såklart.
Har inget bra svar!
För mig som hoppas på ganska sen FIRE, vid 58, och redan har passerat 50 blir uträkningen med kalkylatorn ganska långt ifrån verkligheten.
Den blir aldrig perfekt, men om man låter användaren specificera sin planerade pensionsålder och fylla i vad minpension.se säger att man får i pension från denna ålder så kan ju räknaren dra 25-30% från detta och ta med detta ”tillskott” i beräkningen.
Men spontant tycker jag att alla FIRE-räknare är mest relevanta för de som jagar detta oberoende i god tid innan den vanliga pensionen närmar sig.
Det andra är, enligt mig, lättare att göra en servettskiss på. Typ: Räcker mina sparpengar i fem år om jag går vid 63?
Håller med om det här.
Det är väl också de som vill ha tidig FIRE som har mest behov av en kalkylator.
Jag kan ganska enkelt själv räkna ut hur mycket pengar jag behöver.
(Jag räknar hur mycket pengar jag behöver tills jag kan börja få pension plus att jag vill ha lite extra pengar att dryga ut pensionen med eftersom den blir betydligt lägre om jag slutar jobba vid 58. Tänker att en miljon kvar när jag blir riktig pensionär bör räcka.)
När jag räknar på eget kapital (i årsutgifter) inför FIRE tar jag kapitalet från minpension.se och mutiplicerar med 0,7.
I realiteten är det den månatliga utbetalningen av pension över tid som är av intresse.
Där är uttagsplaneraren hos minpension.se det verktyg som jag utgår ifrån.