Trinitystudien applicerad på svenska förhållanden?

Hej,

regelbunden poddlyssnande skåning här, men ny på forumet. Sparsam/frugal/skuldfri/mustachian och väl insatt i förutsättningarna kring FIRE, även om jag fortfarande jobbar heltid etc.

Min fråga rör “FIRE på svenska”. ISK, pensionssystem, Stockholmsbörsen etc, allt är inte direkt överförbart från amerikanska FIRE-förhållanden. Finns det några studier gjorda likt Trinity men enbart utifrån svenska förhållanden?

• Är 4%-regelns utfall detsamma här?
  • Finns det vettigare räknare än minpension för att få bättre hum om pensionspengarnas “räckvidd”?
  • Vad finns det för svenska “baksidor” av FIRE, mer än saker som t ex kreditprövning?

Using the updated dataset through 2015 and the perfect foresight assumption, the calculated SAFEMAX meets or exceeds 4% in Sweden (4.5%), Canada (4.4%), New Zealand (4.1%), Denmark (4.1%), and the United States (4%)—only five of the twenty countries.

https://portfoliocharts.com/portfolio/my-portfolio/ kan man göra sina egna backtester på mer diversifierade portföljer.

2 gillningar

Tack - det där ska jag gräva ner mig i. :slight_smile:

Bumpar fråga två och tre här och utvecklar:

1. minpension.se är inte glasklar. Om jag lämnar arbetslivet 10-15 år före pensionen är det svårt att beräkna då den sajten närmast förutsätter att man jobbar till 65. Finns det några andra alternativa sajter för detta? Jag hade gillat ett interaktivt verktyg där jag kan tweaka mina egna prognoser. :slight_smile:

2. Repris: Vilka FIRE-nackdelar finns utöver lån från bank? Jag tänker främst på uppseglande avgifts- och skattefällor av typen fastighetsskatt, förmögenhetsbeskattning etc.

Man kan ändra månadslönen för att simulera tidigare pension.
Låt säga att du har 20 år kvar till 65år och du kommer jobba 5 av dessa 20 år.
Dividera din inrapporterade månadslön med 20 och multiplicera sedan med antalet år du har kvar att arbeta. Det ger en genomsnittslön för tiden du har kvar till 65.

Bra tips där med spridning av faktisk arbetstid. Jag ska testa detta också.

uppdatering: Simulatorn vill inte köpa det där utan ger mig mer slantar om jag slutar idag än om jag jobbar fem år till. Det är lite detta jag menar är problemet med den.

Enligt samma simulator förlorar jag enbart 1600/månaden på att sluta idag och gå utan inkomst fram till pensionen. Det får ju bara inte stämma.

uppdatering 2: Okej, den verkar räkna med A-kassa. Man måste s a s dra ner lönen för att simulera vettigt.

1 gillning

Angående svenska baksidor:

• Uppenbarligen finns reell politisk risk att ISK/KF försämras rejält. Skulle vara intressant att få någon grovhuggen uppskattning hur det skulle påverka om man som FIRE var tvungen att nyttja aktie/fond-konto för merparten av kapitalet. Ändrar det kalkylen helt?
  • Andra försämringar i grundskydd/välfärd känns troliga på lång sikt. Har man inte, som arbetande tjänstemän ofta har, sjukvårdsförsäkring mm är det kanske något att beakta i kalkylen.
  • Den svenska avundsjukan. Känns som ingen svensk fire öppet säger “jag är arbetslös och lever på mitt kapital”, utan alla verkar använda halvsanningar/omskrivningar som “jag studerar/konsultar/driver eget” även fast det bara är på 20%. Känns som det kan vara jobbigt att inte kunna vara öppen med sin livsstil.

Punkt 2 och 3 skulle inte påverka mig tror jag. Jag har ingen separat sjukvårdsförsäkring och avundsjukan skiter jag i.

Däremot är det klart att ska man tvingas skatta för vinst så funkar ju inte 4%-regeln längre. Då måste man kanske ner på 2,5%-regeln och istället välja “stabila vinstutdelare”. Jag har dock inte grävt i detta mer än så.

Om man räknar med 4.5% SWR och 0.5% i ISK-skatt får man ut 4% och behöver alltså 25 gånger årsutgifterna. Om man räknar med 4.5% SWR med 24% uttagsskatt får man ut 3.42% och behöver alltså drygt 29 gånger årsutgifterna.

2 gillningar

Tror dock inte de gjort en så detaljerad jämförelse gällande de olika ländernas beskattningsalternativ, utan enbart tittat på börsutvecklingen… så påverkar inte alls tänker jag, möjligtvis till det positiva jämfört med de andra länderna om reglerna blir oförändrade eller gränsen blir tre miljoner eller liknande.

Grymt, tack för klargörandet :star_struck: