Men du kan ju ange utgiftsnivå nu efter uppdateringen. ![]()
Hej,
Om jag sänker swr under 4% så ökar tiden tills jag når mitt målvörde, höjer jag istället höjer uttaget så sjunker det. Kan det vara ett tecken i koden som behöver byta plats?
Mycket bättre.
Tänker jag fel? Jag förväntas ju ställa in en månadslön. Sen ger min utgiftsnivå hur mycket som sparas per månad. Samma utgiftsnivå används för att räkna ut hur stort mitt FIRE kapital är. Utgiftsnivån/sparandet ger även hur lång tid det tar innan mitt FIRE kapital uppnås. Jag har vad jag kan se ingen möjlighet att ändra utgiftsnivån utan att sparandet påverkas.
Redigerat; Nu tror jag att jag förstår, du menar att genom att sätta den utgiftsnivå kan jag se hur stort firekapitalet bör vara. Det är kanske någon som vill använda räknaren enbart för det men jag tänkte att poängen var att man samtidigt såg hur lång tid det tar att spara ihop detta.
Exakt.
Ska kolla om jag kan göra den bättre lite senare.
Jag hänger inte riktigt med, kan du hjälpa mig med två räkneexempel så kan jag fixa isf?
Hej, det kan ju vara jag som missförstått men borde jag inte behöva mer pengar om jag har en högre swr?
I grundförutsättningarna har jag enbart ändrat månadssparandet till 0, i övrigt har jag inte ändrat mot det förifyllda.
Jo, det är konstigt… Något fel med kalkylatorn?
Men är det inte %-räkning (SWR) på sina utgifter?
Exempel 1: Lägre SWR
Årliga utgifter: 400 000 SEK
Säker uttagsränta (SWR): 3 % (0,03)
Portföljstorlek: 13 333 333 SEK (400 000 / 0,03)
Exempel 2: Högre SWR
Årliga utgifter: 400 000 SEK
Säker uttagsränta (SWR): 5 % (0,05)
Portföljstorlek: 8 000 000 SEK (400 000 / 0,05)
Så en högre SWR betyder att man har en mindre portfölj jämfört med sina årliga utgifter, vilket jag kan tycka låter lite bakvänt.
Ni verkar ha missförstått. Med en högre SWR tar ni ut en större andel av portföljen varje år. För en given utgiftsnivå kan portföljen därför vara mindre.
Om man är mer försiktig räknar man med en lägre SWR och då höjs kraven på portföljstorlek.