Tänkte bara tipsa om denna kalkylator som är en light version av den i tråden:
Det här var en riktigt bra räknare, light versionen delad av @janbolmeson, ovan! (fick av någon anledning inte till länkning till ditt inlägg)
Men…vad är en acceptabel procent av sannolikhet för bibehållet kapital?
Tror den varit uppe tidigare. Enkel och bra … som överslag. Men @axr Modell Carlo modell kan man såklart ha större flexibilitet att anpassa modellen efter ens unika situation samt göra olika typer av simuleringar.
Tex kan man i Monte Carlo modellen lägga in inkomstpensionen som en säker inkomst och inte del av portföljen som bär risk. Om man så vill.
Tex kan man räkna på normala avkastningsnivåer och testa för olika värsta fall, som tex vad händer om man får de sämsta fem åren i nyllet direkt efter FIRE/pension.
Vanguard modellen tror jag är mest lämpad för de som har rätt långt kvar till FIRE/pension
Monte Carlo modellen tror jag är lämplig när man närmar sig FIRE/pension för ens specifika situation och testa för olika fall mer konkret.
Same same but different. Olika modeller för olika behov
Toppen av enkelhet den här ju! Tack!
För egen del simulerade jag enligt nedan. Lägger jag cash som bonds (dvs 40% bonds, 60% aktier) blir det enbart en procent i skillnad på samma period. Det är ju riktigt bra, tar jag även med att mina utgifter sjunker framgent, iaf efter 70-75 års ålder känns det gött!
edit: det här kan jag knarka med hela dagen. 50/20/30 (stock/bonds/cash) ger även den 90%, men låg risk då.
Magiskt
Vill du köra så enkelt kan du även köra den jag länkade, och bara ändra något nummer från min mall. Fördelen med den är att du sedan kan gå vidare och göra mer rätt.
Tack jag har lekt med din innan också
Väldigt användbart att simulera diverse utfall o hittepåtankar man kan ha!
Vanguards räknare är enkel och snygg men säger tex inte så mycket om möjlig volatilitet (som jag behöver förstå bättre). Det är antagligen den stora skräcken som jag nog tyvärr ignorerar på grund av okunnighet.
Med hjälp av Portfolio Visualizer och denna tråd har jag ganska enkelt kunnat simulera följande scenario:
Grönt är pension med uttagsstart från 55 år. Pensionsutbetalningarna förändras under de första 15 åren av uttag. Rött är uttag från egen portfölj som behövs för att täcka upp önskade månadsutgifter. Månadsutgifterna sjunker vid 80 års ålder i detta exempel.
Jag har långt ifrån förstått alla detaljer men hoppas lära mig mer och återkommer säkert med frågor.
Vilka värden ska jag titta på för att förstå mer om vilken volatilitet min simulering är utsatt för?
Någon som vet var den här kalkylatorn tagit vägen? Jag kan inte nå den längre
Länken i originalposten fungerade nu när jag provklickade. Kanske var det nere temporärt?
Aha, jag menar Vanguards Nest Egg Calculator som Jan länkade till. Ursäkta otydligheten.
Verkar som den är borta, även Bogleheads funderar på vart den tog vägen:
Så synd, jag gillade verkligen enkelheten den gav. Är det något du skulle vilja ge dig på att skapa en svensk version av Jan ?
Korslänkning till @axr s MonteCarlo tråd: