Beräkna tidig pension

Hjärna har tagit semester! Hjälp mig räkna… Jag är inspirerad av FIRE men också av Die with zero. Vad behöver vi ha sparat för att kunna gå tidigare i pension (t.ex. 10 år)? FIRE kalkylatorn räknar ju att värdet av kapitalet ska bestå men det ser vi inget behov av. Det kan trappas av i god tid (0 blir det inte i praktiken). Hur räknar man då, har helt hjärnsläpp… Input!!

När vi går i ålderspension vid 67-68 år räcker våra pensioner såsom kalkylen ser ut idag. Levnadsomkostnaderna kommer att gå ned.

Levnadsomkostnader nu är 50.000 kr/månad.
Person A Lön 38.000 kr brutto
Person A Efterlevandepension 45.000 kr brutto från oktober 2022 och fem år framöver
Person A 45 år (23 år kvar till ålderspension)

Person B Lön 42.000 kr brutto
Person B 52 år (15 år kvar till ålderspension)

Vi har ungefär 500.000 kr idagsläget.

Jag har gjort så här för massa år sen när man insåg att pesionsystemet ändrades till de sämre för min del… Insåg att de va lättare att minska på utgifterna än öka pensionen…
Idagens läge så har vi båda lagt jobbandet på hyllan i förtid även om ersättningen är skral så är marginalen god att leva för… Våran totala kostnad me boende å alla utgifter ligger under 10.000 kr i månaden… Allt me boendet ligger på under 2.000 kr i månaden…

Va jag menar att de finns flera sätt å spara för allt hamnar i slutändan om hur mycke man har över…

En metod att räkna: