Diewithzero-kalkylator?

Hej där! Jag undrar om det finns någon Die with zero- kalkylator någonstans? Eller om någon har ett fiffigt tips på hur man kan räkna på det på ett enkelt sätt ( alltså mycket enkelt, typ follow the dots-enkelt) Vänligen =)

2 gillningar

Jag tänker att problemet inte är själva beräkningsmodellen utan alla okända variabler som man måste höfta med. Snabbt får alla gissningar så pass omfattande betydelse för slutresultatet att själva beräkningen blir meningslös.

Hur länge kommer jag leva? Kommer jag eller någon i min närhet bli allvarligt sjuk? Kommer den eventuella sjukdomen göra att livet blir dyrare eller billigare? Hur kommer börsen utvecklas kommande år? Hur kommer skattesystemet och möjligheten att ta ut allmän pension förändras? Och för den med apokalyptiskt sinnelag, kommer vi leva i fred och frihet och vad är min uppgift i en konflikt?

Filosofiskt och tramsigt kanske man kan tycka, men det blir lika fel om man stoppar in standardvärden i en DWZ-kalkyl. Typ jag dör när jag fyller 82,5. Börsen utvecklas 6% om året. Kapitelvinst kommer beskattas som nu och jag har rätt till garantipension som motsvarar 1/4 ppb /månad från och med att jag fyller 67.

Bäst är kanske att göra en mote carlo-simulering och reflektera över olika utfall och mögligherer.

7 gillningar

Det är bara att lägga in i ett kalkylark hur mycket pengar man börjar med i A1 och så blir A2 = A1 * 1.02 - 300000, och så vidare, till exempel, om man har 2% i real avkastning (TIPS eller motsvarande) och 300k i årsutgifter, och då motsvarar raden där beloppet korsar 0 det år man ska dö. Man måste välja TIPS eller liknande som placering för att kunna vara någorlunda säker på när det blir dags att dö.

2 gillningar

Tack för klokt svar =)

Tack för klokt tips =)

1 gillning

Jag säger som övriga och tillägger att satsar du på en låg avkastning (som att motverka inflationsmålets två procent) samt gissar fram en rimlig ålder du vill pengarna ska räcka till, då är det mest en räkneuppgift.

Ju mer du avviker från detta desto svårare blir det att räkna ut ett rimligt resultat. :smiley:

1 gillning

Monte Carlo-analysen som @axr brukar länka till är väl en dömenoll-räknare? Precis som alla andra FIRE-räknare och procentregler. Det är ju väldigt få räknare som låter en mata in att man vill med att dö med pengar kvar, och även i dessa fall är det ju bara att sätta in noll som slutmål.

1 gillning

Tusen tack, ska lusläsa och prova med siffror =)

1 gillning

Tack snälla för input =)

1 gillning

Jag har en sådan i Spirecta där man kan lägga in allting - tillgångar, skulder, inkomster och utgifter. Den är lite avancerad än så länge så jag brukar inte göra reklam i stort på den.

Se här:

1 gillning

Tack, kollar in axrs dömänoll när jag hittar den =)

2 gillningar

Tack snälla, tar sats med 2 koppar kaffe och lusläser i em =)

1 gillning

Jag brukar roa mig med kalkylatorn på Rika Tillsammans. Där kan du ta hänsyn för ISK-skatt och uttag (procent eller summa varje år). Du själv får ta hänsyn till pension, men som många andra säger så är det omöjligt att veta hur länge man lever. Men en intressant kalkyl ifall man inte önskar ha massa mijoner på kontot när man dör för man har följt 4%-regeln i 25 år.