Första inlägg på forumet. Jag har på min fritid utvecklat en Die-with-zero Kalkyl.
Jag har själv länge önskat mig ett verktyg som kan hjälpa mig att snabbt räkna ut den tidigaste pensionsåldern där man kan “die with zero”, och har tidigare använt en kombination av Google Sheets och ränta-på-ränta-kalkylen på RikaTillsammans. Men det vore skönt att ha allt samlat på ett ställe. (Kalkylatorn fungerar även som en vanlig ränta-på-ränta-kalkylator om man sätter utgifterna efter pension till 0.)
Kalkylatorn kan bland annat besvara följande frågor:
När tar pengarna slut? Hur länge behöver jag jobba?
Hur mycket tillgångar har jag kvar vid min förväntade livslängd?
Hur ser mina tillgångar ut vid olika åldrar?
Behöver jag ta ut pension tidigare för att livet ska gå runt?
Om jag vill köpa hus eller lämna efter ett arv, räcker pengar till sista år?
Några funktioner som finns med:
Anpassad för svenska förhållanden
Stöd för engångsinkomster (gåva, arv, bostadsförsäljning, etc.)
Stöd för engångsutgifter (kontantinsats, renovering, etc.)
Feedback och önskemål:
Webbsidan är grattis för alla och är ute på test. Alla sorters feedback är välkomna, framför allt under dessa kategorier:
Viktiga funktioner/val som saknas (som gäller de flesta i Sverige)
Buggar som leder till felberäkningar
Gränssnitts förbättring (som förbättrar din användaupplevelse)
Denna webbsida sparar ej dina uppgifter och är anonym. När det stängs ner kommer samtliga siffror återställas.
Jag (grympy_cat) har inte fått betalt för utveckling av denna webbsida och det är ett sidoprojekt än så länge. Kostnader för webbsidan betalar jag ur egen ficka.
Tack för att ni kikar in! Ge gärna en like, testa eller dela med någon som du tycker skulle dra nytta av detta.
Kul, men fick den inte att starta på jobbdatorn…se om man har bättre lycka hemma. . .är ju sugen om den får liknande siffror som jag själv fått genom att räkna manuellt
Användarvänlighet: Inforutorna hamnar ibland utanför skärmen i mobilläge. Det är skitstörigt. (Kanske därför jag feltolkar ISK-skatten?)
Disclaimer-saknad: Totalen beräknas bli X, vilket förutsätter ganska mycket längs vägen. Jag tror du ska vara extra tydligt kring detta.
Meeen, jag testade bara nu lite snabbt och applåderar pedagogiken och upplägget med svenska förutsättningar. Sedan vore ju en MC-simulering mer användbart för just DwZ, anser jag iaf.
Ser att det uppskattas rak 7% årlig tillväxt, men som nämnt ovan angående disclaimer beror detta mycket på börsen och när krash/rusningar sker i relation till dagens kapital och när man går i pension.
Minpension.se simulator anger pension per mnd, kalkylen förväntar sig per år.
Kan vara värt att nämna på hemsidan att man måste justera minpension.se simulator för att sluta jobba vid vald ålder också. Annars blir siffrorna fel.
Liten bugg: Kurvan i grafen ritas om varje gång man ändrar värden i textboxarna, men inget beräknas om. Omritningen får en att tro att det uppdateras baserat på det nya man skrev i textboxen, men man måste trycka på knappen längst ner för att något ska hända. Det beräknas heller inte om när man trycker enter.
… gör tyvärr att jag i alla fall inte finner den så användbar. Sekvensrisken är den dominerande risken och genomsnittlig avkastning är sekundärt. En rak sjuprocentig avkastning är extremt optimistiskt. Jag inser att det är ett mycket större jobb att bygga en bakåttestare eller MC-simulering, och jag uppskattar verkligen den här sortens projekt med svenska förutsättningar, men tyvärr är rak avkastning alldeles för långt från verkligheten för att jag ska kunna känna att jag får ut något användbart av resultatet.
Havandes ett liknande projekt för min egen analys kommer här lite kommentarer färgat av saker som jag själv fått grunna på under vägen
En studie med fix avkastning kan ge falsk trygghet. Sekvensrisk is a bitch, så någon slags bootstrappad monte-carlo på historisk data (avkastning/inflation) ger väldigt mycket mer information
Oklart i hjälptext om avkastning är nominell eller efter inflation (antar nominell men för tydlighet)
minpension kan inte ge siffror för fall där man slutar arbeta vid t.ex 45 år, men ska jobba från nuvarande ålder 30. Går att räkna ut prognos baserat på nuvarande värden och pensionsavsättningsregler
Oklart hur kombinationen av nominellt, real (dvs vanlig inflationsjusterat) och reallönejusterat (som minpension rapporterar) hanteras. Tex. en pensionssiffra som minpension anger 30 år framåt i tiden är inte jämförbar/användbar om kalkylen baseras på nominella siffror 30 år framåt i tiden (vilket den verkar göra eftersom det sägs att utgift räknas upp med inflation)
Oklart om pension efter skatt görs med skattetabell (dvs grundavdrag så att skattesats är kommunalskatt) eller om skattesats är en platt uppskattning bara
Räkna om direkt när data ändras. Onödigt att behöva scrolla ner och trycka på knapp
Det kommer från den olyckliga sammanblandningen av reella och nominella siffror. Utgift räknas upp med inflation, men pension anges i oklart nuvärde utan att räknas upp. Du kan se det t.ex genom att sätta initial förmögenhet til 100, 0% avkastning, utgift på 100, pension på 100 med 0% skatt, 20 år till uttag, och första året sjunker förmögenhet till 100 + 100 - 100*1.025^20 = 36.
Förstår inte hur du räknar i det fallet du inte samlar pengar längre. Jag har en egen liknande snurra som bygger på sammantaget kairal som skall räcka livet ut, baserat på skatte och utveckling, likväl pensionsår och när man räknar dö…
Men i din snurrar så är det betydligt mer pengar som rinner i väg första åren än senare…
Varför?
Satt in typ 10 Msek och 25% skall övest och 0ade resten och fick mycket märklig graf
.
.
.
Aha satt en för hög skattesats, du säger en schablon på 1,5% på AF konto, beskriv gärna mer… Få inte ihop denna siffran…
Min egna snurra beräknar fram vilken utrymme jag har att leva på efter skall per månad för att “Die with zero” eller “die with specific amount”. Finns även den publik på nätet
Ja, lite så, men också en rejäl förklaring till de siffror som presenteras. Det är ju ett farligt verktyg om man tar genomsnittsavkastningen som en sanning.
Kanonbra och nyttig övning att ‘köra runt’ lite olika nyckel-värden/scenario (för mig och min plan) i verktyget. Jag söker inte nödvändigtvis precisa belopp utan snarare insikt i vilka parametrar och timing som spelar mest roll, och därför vad jag ska fortsätta hålla ett öga på. Stort tack för möjligheten att ‘leka runt’ i verktyget! Enkelt, överskådligt och kul att vrida och vända på frågeställningarna.
Verkar inte fungera speciellt bara alls om man ställer in det på aktie och fondkonto. 30% skatt ska ju dras från vinsten, vilket förstås blir svårt att modellera om man inte börjar från 0 i modellen, men oavsett så verkar det som att man själv måste räkna ut någon form av genomsnittlig skattesats vilket nästan är omöjligt.