App. rekommendationer?

Hej,

Hoppas jag hamnat rätt :slight_smile: Jag är på jakt efter en app (gärna både PC och Android) där man kan:

• Lägga upp innehavet (har flera olika finansinstitut…)
  • Lägga upp egna anskaffningsvärden och inte vara knuten/låst till de värden man fick från online-tjänsten när man köpte genom dem (om jag börjar använda en app nu tex så är det ju historiska värden).
  • Sätta riktvärden för köp sälj (bevakning av sådant man inte har)
  • Inte ett måste att handla via appen/företaget.
  • Framförallt kunna jobba i vyer Aktie/Bransch/Antal/Vinst_Förlust etc
  • Analyser är en eventuell bonus
    → Ute efter överblick och ordning och reda.

Idag jobbar jag i Excel förutom institutens egna appar men vill ha det samlat och överskådligt.

Mycket tacksam för hjälp eller länkar vidare…

//Mem

1 gillning

Inveztor.se!

Europas bästa jämförelsetjänst…i framtiden?
@RobertK

2 gillningar

Och välkommen till forumet Carl :wave:

Tack hehe
:slight_smile:

Är det så ont om bra programvara för detta ändamål? Måste man alltså vara låst till finansinstitutens marknadsplatser och appar eller Excel?

Ja vad jag vet så är det tunnsått för vettiga appar för Aktiefonder, men du kanske tänkte för enskild aktiehandel? Där är jag inte lika insatt men Börsdata.se verkar rätt så bra.

Jag landade i att fortsätta köra XLS. Med ”Stocks” funktioner så får jag in data och har sedan lagt upp de vyer jag behöver. Tror inte det funkar för fonder tyvärr. Inte testat Inveztor… än :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade lite liknande fundering för några månader sedan, då jag ville ha få koll på alla sparformer inkl. pensionsförsäkringar där jag kan påverka hur pengarna investeras.

Hittade Njorda, som inte verkar ha någon konkurrent.
För ett antal ”bankinstitut” kan man ansluta automatiskt, ex de flesta storbankerna och Avanza. Jag testar både Opti och Savr, men de gick inte att ansluta automatiskt, men lägga upp manuellt.
Vad som inte funkar alls är automatisk koppling till pensionsförsäkringar. Dessa får man också lägga upp manuellt.
Njorda hanterar både aktier och fonder.
Kan vara lite meckigt att hitta fonder ibland, men det är bara att surfa in på Avanza och leta fram fondens kod.

När man väl gjort jobbet blir översikten riktigt bra. Man kan följa totalen, samt få analyser på fondavgifter med förslag på bättre alternativ. Man kan sätta mål som det jämförs mot.
Jag har ca 10 manuella portföljer med i kanske i snitt 5 fonder och aktier i varje.
Jag har dock gett upp nu. Blir för mycket jobb att underhålla de manuella portföljerna om man jobbar aktivt med att byta.
Inköpsvärde har jag för mig att man kunde ange.
Det går också att kategorisera portföljerna, så att man som i mitt fall enkelt kunde särskilja olika typer av sparande.

Njorda är värt att prova, även om jag gett upp utifrån min vision. Jag kör både ios och android.
Det går inte att handla genom appen.

3 gillningar

Jag testade också Njorda strax någon gång innan jag började med Inveztor. För mig föll det ganska direkt när den inte klarade av amerikanska aktier som jag hade i min Nordnet depå… tex. Tesla. Sedan kan jag inte påstå att den ser så inspirerande ut, men det är ju en smaksak (testade endast webben).

Det är bra att det går att ansluta till ett antal olika banker, men måste som jag förstår det ändå manuellt köra en uppdatering av innehaven om man köper/säljer, och som sagt, det går inte i dagsläget att ansluta till Opti/Savr mfl. “Guerilla”-metoden med klipp och klistra, som jag körde med i Inveztor, går oftast att få till :slight_smile:

Tack för svar!! Ska botanisera. Invezor.se är det bara en webbsida än så länge?

Inveztor ligger tyvärr vilande för närvarande… läs mer här (i slutet av tråden): Inveztor - alla dina investeringar på ett ställe

1 gillning

Inveztor dök aldrig upp på min radar när jag sökte, och nu är det pausat.
Synd för det verkar vara något i linje med vad jag ville ha.

Jag skulle utan tvekan kunna betala för en bra tjänst.

Så, då är vi tyvärr tillbaka till att Njorda utan konkurrens det enda som finns…
…som alternativ till Excel, eller att lägga allt i en korg, ex Avanza…

1 gillning

Vet inte om det är exakt vad du söker, men själv använder jag mig av Balansify. Kanske kan vara värt besväret att spana in i alla fall?

Det är dock inte en app utan en sida.