Program för att överblicka sin portfölj

Eftersöker ett program/app eller hemsida där jag kan överblicka min portfölj bättre, har allt på Nordnet just nu men jag eftersöker mer saker.

Exempel på saker som är svårt att överblicka är,

*Nått sätt att kategorisera etferna/fonderna/aktierna till aktier/räntor/råvaror etc…så man ser klart och tydligt hur stora delarna är

*Var/vilka valutor investerar jag i, alltså sammanlagt, typ någon världskarta som räknar ihop alla fonderna.

• Hur stor avgift jag betalar totalt på alla värdepapper

Finns säkert nån grym app eller nått? Någon som vet vad som är bra?

Morningstar använder jag ganska mycket. Särskilt deras portföljhanterare och deras X-ray funktion.

2 gillningar

Funkar X Ray igen?

Jag skrev till deras support men fick goddag yxskaft svar :slight_smile:

“Det var bättre förr” kan man lätt säga om morningstar.se :confused: Det blev rena sk*t när de bytte webbsidan till en modernare och ‘flashigare’ look. Var det för 2 år sedan? Nu precis kollade jag igen och verkligen inget verkar ha förbättrats under tiden.

Riktig synd tycker jag som var en flitig användare av deras analys-verktyg. X-ray var topp. Särskilt när jag hade behov att pilla på mina portföljer för att “hitta rätt”. Att det såg en aning out-dated ut var inget bekymmer alls.

Visst får man inte klaga om något som man får gratis… men detta kan aldrig ha varit bra för Morningstars “affärsmodell”.

1 gillning

Jag har börjat använda Excel där jag har allting. Om det även är några aktier och områden som jag är intresserad av att köpa i framtiden så lägger jag in dem där också.

Jag skulle också vilja ha en ganska enkel app, gör inget om man måste mata in sina innehav själv, grundkraven skulle vara att den kan beräkna/visa aktuellt värde baserat på dagsfärska kurser (för fonder/aktier, kryptovalutor osv) och kanske stöd för kategorier. Sedan skulle det såklart vara trevligt med historik osv, men det är inte nödvändigt. @janbolmeson Kan Spirecta göra det, och hur/vilka datakällor stödjer den?

Investing.com går det att skapa upp portföljer och mata in innehav och de verkar ha det mesta, både aktier och svenska fonder, kryptovalutor mm. De har dock inte Lysas fonder, och man verkar bara kunna se innehav i EUR/USD/GBP, samt att mobilappen var väl inte jättespännande.

Undrar fortfarande, alla här inne som har lite fonder/aktier samt kanske Lysa/Opti (och sparkonton), är det Excel ni kör med? Och har ni isåfall lyckats få in någon funktion som hämtar aktuella kurser på något sätt för att visa hyffsat korrekta summor?

Google Docs’ spreadsheet ger åtkomst till Yahoo Finance så med det har jag byggt en liten applikation som hämtar värden för mina innehav. Måste dock mata in antal och anskaffningsvärden för hand. Kan sedan gruppera i länder, konton, sektorer eller något annat intressant.

Ok, tack för återkopplingen… men Yahoo Finace, innebär väl att du inte kommer åt ex. svenska fonder?

Det verkar enbart vara amerikanska fonder som Yahoo håller reda på.