Morningstar X-ray | Är det bara jag som inte får det att fungera?

Jag brukar använda Morningstar X-Ray-funktion för att utvärdera olika portföljer, men på senare tid får jag det inte att fungera för en ny portfölj. Så här ser det ut för mig hela tiden. Valde t.ex. bara LF Global. Men för en gammal portfölj med LF Global fungerar det.

Inget fel med Morningstar - tyvärr ser det ut som att du har Jan lagt alla dina pengar på Bitcoin. Ingen exponering mot marknaden på det viset. :crazy_face::joy:

1 gillning

Jag har något liknande. När jag klickar för att se innehav behöver jag inom en sekund ta ett Screenshot innan sidan försvinner och ser ut som din. Prövade olika browsers och incognito men samma sak.

2 gillningar

Har haft samma problem. Testat olika webbläsare men tyvärr inte fått det att funka. Tänkte faktiskt att jag skulle skrivit en fråga om det här men nu slapp jag ju. Hoppas någon har en lösning :blush:

1 gillning

Hahaha… Schh… Jag hoodlar också, men jag har bara inte berättat det för någon. Säkert någon sådan grej att ni finnar(? :wink:) ska vara speciella i och med att det fungerar för… :joy:

Skulle jag kunna be dig om att göra en portfölj med:

Andel Fond
70 % Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % PLUS Allabolag Sverige
10 % Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A
10 % Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Samt ta en skärmdump på översiktstidan om du får det att fungera? Vore spännande att se.

Tack på förhand! :pray:

Du får testa med Lysa Jan :joy:!
Den borde funka då den äger alla aktier ex guld :hugs::grin::+1:.

1 gillning

Den vill jag också se då jag kan inte ens logga in på morningstar :+1:.

1 gillning

Finska (ja, Jan! :slight_smile:) versionen funkar, använde dock SPP istället för LF - LF fonderna säljs inte i Finland.

Tyckte dock att det är lite märkligt att jag inte kunde byta språket till svenska, denna bild är ju helt mumbojumbo till er svenskar. :smile:

EDIT: nej, den är ju helt fel - mycket bitcoin eller annat skit i denna bild också… :wink: Aktieexponering ser rätt ut, men det finns mycket cash och derivat. Märkligt.

1 gillning

Jag var i kontakt med Morningstar om detta i somras. Fick nedan svar:

We are working on the X-ray, but unfortunately we do not have a schedule for when it will be fixed. At the moment the tool works a little better for transaction portfolios, so if you have simple portfolios I suggest to make them again as transaction ones. When you set up transaction portfolios you can set the date of each purchases so you do not lose any historical data

Härmed tilldelas du priset Årtusendets Underdrift :joy:

2 gillningar

Hej!
Jag har varit i kontakt med Morningstar dagligen sedan helgen och det enda som fungerar för mig är ifall man skapar en avancerad portfölj annars är min x-ray helt tom. Men det blir så mycket jobbigare för man måste fylla i andelar och köp datum när allt jag vill göra är att fylla i ett belopp, suck…

På grund utav att de lyckats förstöra en sedan tidigare väl fungerande tjänst tänkte jag fråga ifall någon känner till några bra alternativ? Allt jag vill göra är att kolla spridningen / region för min portfölj och tidigare fick man ut en tjusig bild från morningstar enligt nedan där jag lätt kunde utläsa Sverige men nu ligger det inbakat i Europa så det blir ännu drygare att få fram det man vill.

EDIT: Kom fram till att det blir lättare att göra min egen x-ray i Google Sheets. Från Avanza har jag fördelning / region och fond och sedan kan jag bara mata in och räkna ut det själv istället för att sitta och gissa på Morningstar. Men har ni bra alternativ är jag mycket intresserad utav dessa.

Jag har samma problem, men vid det här laget har ni ju redan konstaterat att det inte bara är @janbolmeson som inte får det att funka, så frågan är ju besvarad. Jag går och tittar till min Gamestop-aktie istället …

Försökte jag med igår, ingenting verkade fungera bra…

Morningstars byte av webbteknik är en fullständig katastrof.

Jag gav feedback tidigt men fick inte ens svar.
Fick svar kring X-ray (som inte heller fungerar för mig) men tyvärr goddag yxskaft.
De blandar olika nordiska språk i menyerna, mest Sve/No/Dk så man klarar det hjälpligt.
Geografiska uppdelningen i “Portfolio NEW*” är ett skämt - US vs. Non-US. Hallå! :joy:

För X-ray så gjorde jag en egen XLS model och matade in siffrorna för de olika fonderna med data från Nordnet. Inte kul men bättre än Morningstar.

Jag har helt slutat använda Morningstar. Synd om Svenska redaktionen som skriver bra artiklar. Det är bara att beklaga. Det har pågått så länge att jag tror det dödar sajten, åtminstone i Sverige.

Här kommer min X-ray och den kommer inte vinna några priser för snygg design men går ju ganska mycket snabbare än Morningstars verktyg och framförallt så fungerar det. Balanserar om portföljen en gång om året och kan stå ut med att mata in fördelningen då, samt att det var ganska intressant att se vad som var med i fonderna vilket jag egentligen inte tänkte så mycket på tidigare.

1 gillning

Morningstar verkar mer än ett halvår senare ännu inte fungera. Någon som hittat något alternativ?

1 gillning