Är 60/40 portföljen död?

Det talas mycket om att 60/40-portföljen är död pga obligationers låga avkastning idag, som är långt under inflationen. Varken guld eller BTC verkar kunna ersätta obligationer eftersom de inte har lägre korrelation med aktiemarknaden. Kopierat och klistrat från “NA” i detta forumet eftersom jag tyckte det kan bidra till en intressant diskussion.

Jag själv har börjat tänka mer att höja min buffert (1% sparkonto), ta bort mellanhink (70/30 för tillfället) och bara investera i passiva hinken (100/0). Jag är ny inom investering och ekonomi i övrigt, så jag vill gärna höra hur mer erfarna tänker under omständigheterna som råder med inflation, högre räntor, och krigsoro.

Ska man strunta i 60/40 portföljen?

Det kanske är läge att överväga en allvädersportfölj som mellanrisk. Och har man en annan marknadstro kan man ju vikta mer åt det hållet man just tror på. Zino tar upp många bra tankar i denna tråd:

1 gillning

Som mellanhinkportfölj tycker jag den har sin plats. Dock ersätter jag lite av aktierna med råvaror och guld. Går ju byta räntefonderna mot sparkonto.