Hej är nyfiken på att höra era åsikter om min allokering:
Bakgrund, har sparat under en längre tid och har under den tiden och med tider när kapitalet blivit större så förstått att förluster svider mer än vad det borde göra för mig. Så har därför som syfte att minimera förlusterna istället för att optimera vinsterna. Har ett lagom kapital som jag är mer sugen på att skydda än att maximera avkastning på.
Fördelning
Aktier 50 %
Fördelning mellan specifika aktier och index fonder, denna del känner jag mig ganska trygg med.
men är lekhinkens syfte att hålla fingrarna i styr från att pilla i övriga delar i portföljen, så kan den ju fylla en funktion.
I övrigt tycker jag att du kompletterar aktierna med diversifierande tillgångar som guld, långa nominella obligationer och realräntor. Om du önskar än mer fokus på låg volatilitet i portföljen som helhet, kan kanske Zinos grundportfölj som allvädersportfölj vara en inspiration:
30% Aktier
20% Realräntor
20% Långa nominella statsobligationer
30% Guld
Är lite orolig för att din totala portfölj riskerar att mer eller mindre stå still.
Låter som en del av lekhinkens principer nästlat sig in i dina nuvarande 50% av ”blandade aktier och fonder”. Kan finnas poänger med att i en dylik portfölj ta högre risker än uteslutande globalindex, men då handlar det mer om att övervikta enskilda faktorer, starkt home bias, använda tillgångsslag med låg korrelation för att nyttja ombalanseringseffekter e.tc.
Jag tror att en mer vedertagen och beprövad portföljtyp med i grunden ungefär samma mål som dina är ett bättre val än hemmasnickrat i de flesta fall. Traditionell 60/40, golden butterfly, eller en av de eminenta allvädersportföljerna framtagna gemensamt här på RT är alla bra val i mina ögon.