Är den klassiska 60/40-portföljen död?

Vad tycker ni om denna texten?

https://samuelssonsrapport.se/60-40-portfoljen/

Jag som precis ska börja spara/investera ska jag ändå köra en 60/40 efter att läst detta?

Kanske finns ämnen redan i forumet med samma fråga?

Den allmänna uppfattningen verkar vara att räntefonder ger så taskig avkastning så det knappt är lönt att lägga pengar i det (du har ju 0,375% skatt på ISK/KF också att räkna in).

Alternativet är att lägga räntedelen på ett sparkonto med insättningsgaranti. Nischbanker ger typ 0,8% med fria uttag och kan man låsa pengarna några månader eller fler så finns alternativ uppåt 1,2 eller kanske mer.

Lite guld som krockkudde behöver inte skada heller och det kan man köpa i ETF om man vill. Xetra Gold (4GLD) brukar förespråkas.

När behöver du pengarna? Jag tycker det är mer relevant att ha 10% aktier per år sparhorisont, så 100% i aktier om du inte behöver pengarna närmsta 10 åren.

Tanken med 60/40 är ju en mellanriskhink för att fylla på de andra vid behov, men tänkte mest på texten, är det nåt att ta i beaktning eller ska man fortsätta köra på den inslagna vägen?

Kan rekommendera att googla death of the 60/40. Vet inte hur många gånger den har dödförklarats men ändå på något sätt vägrar den att dö. :joy:

Allt beror på vad som är syftet med portföljen. Jag ser t.ex. inte räntor som ett sätt primärt att tjäna pengar, jag ser det som ett sätt att bevara pengar. Utifrån det perspektivet är den i allra högsta grad levande. Jag brukar tänka på en amerikansk rådgivare som sa:

If you want make money, invest in stocks. If you want to keep the money you make from stocks, invest in bonds.

Så det är två olika perspektiv. Så allt kommer tillbaka till vad du önskar.

2 gillningar

60/40 har alltid avkastat typ 3-4% (snitt) över inflationen. När den avkastade 8-9% per år var inflationen 5-6%. Nu kan man förvänta typ 4,5-5%. Och det låter rimligt. Fortfarande allemannens sätt för att stay rich.

Till slut vill jag citera det berömda amerikanska ordspråket ”sex, 60/40 and rock’n’roll will never die!”.

1 gillning

Hahaha… Kan inte hålla med mer. :joy::joy: