Jag lyssnade på ett par av de senaste poddavsnitten och blev väldigt förvånad över tonen Jan har mot Caroline. Han kallar henne idiot och hennes inspel idiotiska, avbryter henne och avfärdar det hon säger för att sen hålla en 4 minuter monolog och komma fram till samma sak själv.
Har verkligen inte samma uppfattning. Jag upplever det som att när Caroline inte fattar något tekniskt eller funderar så ger Jan henne tid, utrymme och respekterar det hon säger, likaså tvärtom, tycker dem respekterar varandra väl.
Jag lyssnade på 262 där de pratar om värde i livet och hur man ska spendera tid vs pengar. Han kallar henne idiot vid ett tillfälle och i avsnittet före/efter kallar hennes input för dum och idiotisk.
Detta var mina premiäravsnitt och jag blev lite fundersam över det ganska osköna och tänkte övergå till att bara läsa istället. Misstänker att det en dramaturgi som kanske slog lite fel?
Jag ger podden en chans till.
Det tror jag inte. Jan & Caroline gör detta hemma och pratar som de gör hemma. Det är genuint och inget spelat. Ibland hettar det till precis som mellan alla par.
Eller som den gången Caroline blev helt vansinnig på Jan för han gjort en PPT bild med en massa grafer som inte gick att se vad det var. Så fick Jan sig en utskällning
Det är detta som är charmen. Orepeterat. Genuint. Med fokus på innehållet men där avsnitt kan ta långa omvägar.
Jag upplever att Jan inte är den lättaste att brotta ner i en diskussion men att han gör sitt bästa för att vara lyhörd och ödmjuk. Det är många gånger Caroline som får mig att hänga med när Jan nördar till det för hårt.
Lyssnade på nästan hela avsnittet påvägen till jobbet idag (ca 10min kvar) Har inte hört någonting dumt som Jan sagt till Caroline. Tvärtom tyckte jag detta var en av de absolut bästa avsnitten. Dom hade ett riktigt bra samspel och olika infallsvinklar samt spelade vidare på varandras tankar.
Jag har inte hört något sådant heller och jag är ganska känsligt mot det här så jag skulle säkert ha reagerat. Det som stör mig ibland dock är att Jan avbryter Caroline ganska mycket eller börja prata innan hon har pratat färdig.
Jag uppfattade det faktiskt delvis som trådskaparen när jag började lyssna på podden. Många avbrott i stil med ”’men lyssna nu…” från bombsäker man till lite reserverad kvinna gjorde mig lite obekväm.
Nu har jag ”lärt känna” Jan och Caroline efter många avsnitt och uppfattar deras relation och dialog mycket mer som ett jämlikt och ömsesidigt utbyte. Inte minst att de verkar kunna skratta åt både varandra och sig själva, och vara ärliga med sina svagheter gör att jag upplever dialogen som jämlik. Att de balanserar varandra som par tycker jag skiner igenom på ett fint sätt, men det tog mig ett tag att se.
Är inte längre varken obekväm eller orolig Men hur Caroline uppfattar Jan är förstås ytterst upp till henne att avgöra.
Har lyssnat på podden sporadiskt till och från under flera års tid, och jag kan förstå vad du menar. Ibland kan jag tycka att det blir lite oskön stämning och att det kan uppfattas som att den ena “kör över” den andra, men man får väl ha i åtanke att de är ett par som sitter hemma “vid köksbordet” och pratar utan manuskript.
Tycker dock det är märkligt att så många här i tråden säger sig aldrig har upplevt detta, det får mig att undra hur olika man kan uppfatta saker och ting egentligen