Är bankerna som ett pyramidspel?

Menar du att skulden från banken till person A är lika stor som bankens skuld till Riksbanken (för upplåning till person A:s lån)?

Nej. Banken lånar inte hos riksbanken generellt.

Så… vad tror du själv då? Bedriver bankerna en typ av pyramidspel eller inte?

Hade varit intressant med din åsikt.

Som ni märker så är jag inte särskilt insatt i detta, men, nyfiken
Om banken inte generellt sett lånar av riksbanken, varför är det riksbanken som bestämmer räntan?:thinking:

För att inte ekonomin varken ska överhettas eller krascha. Här är en artikel som kan ge dig lite info

1 gillning

Riksbanken köper och säljer papper på öppna marknaden så att räntan hamnar på den önskade räntan.

1 gillning

Riksbanken hsr samma inlåningsränta också. Det innebär att överlikvida banker får 4 procent i avkastning utan att ta risk. Detta påverkar också ränteläget.

Försöken att påverka långa räntan genom att gå in på obligationsmarknadeb har de väl nästan slutat med? Det är väl mest styrräntan som gäller.

Det är möjligt. Men det var enda sättet att påverka längre räntor.

Hej, ny här men jag råkade komma in på tråden och såg att det fanns en söt liten pedagogisk film på riksbankens hemsida om detta, rekommenderas.

Jag tror inte att bankerna varken bedriver eller liknar ett pyramidspel. Jag tror de bedriver bankverksamhet och tjänar pengar på räntenettot och finansiella tjänster.

Vad menar du då? Försök ge ett konkret exempel så blir det enklare att förstå vad du menar.

Att låna pengar är att ta av sin framtida intjäning för att kunna använda pengarna redan nu. För ett företag ger det t.ex. möjlighet att växa snabbare. För privatpersoner gör det att vi kan ta vara på möjligheter eller göra något när vi behöver det.

För denna tjänst betalar vi en avgift till den som lånar ut pengarna. Jag ser inget osunt alls i att bedriva bankverksamhet. Samhället behöver bankerna för att fungera smidigt.

Hade vi haft pengarna i madrassen hade det varit mer komplicerat att swisha någon.

3 gillningar

Jag har försökt, pengar är en skuldsedel och inget annat:

Vad som insättarna sparar i banken skickar inte banken vidare till Riksbanken som ETCs skribent tror. Har du gått på den dumheten, så tror du fel.

Det exemplet är väldigt otydligt. Det är osammanhängande skrivet vilket gör det väldigt svårt att förstå. Du skriver typ “du skriver 2 skuldsedlar”, vilket ju inte förklarar någonting alls.

Jag vet inte hur jag ska förklara för dig.

För mig är det inte otydligt. Pengar är ingenting annat än skuldsedlar. Så av de två skuldsedlarna är en av de pengarna på kontot, den andra är skuldbrevet.

3 gillningar

Om en bank får in en miljon inlåning så får insättaren en fordran på banken på en miljon. Låt oss kalla detta för ett skuldebrev till förmån för insättaren.

Banken kan ju inte låta denna miljon ligga räntelös utan lånar ut pengarna till en bolåntagare. Då får banken ett skuldebrev till sin förmån.

Insättningen genererar alltså två skuldebrev, ett där banken har en fordran och ett där banken har en skuld.

Klarare nu?

Detta är mycket tydligt och säkert också intuitivt för de flesta. Men det är inte detta som Nightowl pratar om. Jag gjorde tillåmed samma exempel som du ovan och Nightowl skriver uttryckligen att det inte är det han menar.

Om du menar dina pengar som finns på banken så är det en fordran, eller låt oss kalla det en skuldsedel.

Om du har sedlar i näven är detta i princip en skuldsedel på Svenska Staten.