Låna från bank = skapa pengar?

Disclaimer: Jag kan inget om ekonomi, banker, stater, företag eller nationalekonomi. Utan försöker förstå lite mer.

En tanke som länge skavt i mig fick nyligen sin förklaring.

Före pandemin hade jag ett bostadslån på 2 miljoner med en ränta på knappt 1 %. Idén att någon sitter på miljoner (miljarder?) och väljer att låna ut dem till så låg ränta, trots risk, kändes absurd. Men jag tog tacksamt emot lånet utan att reflektera närmare över hur det var möjligt.

För något år sedan läste jag Sapiens, där Yuval Noah Harari förklarar hur banker uppstod och deras grundläggande funktion:

Guldsmeder började som förvarare av guld och gav ut kvitton som bevis på insättning. Snart insåg de att allt guld inte hämtades ut samtidigt och började låna ut en del av det mot ränta. Med tiden hade de bara en mindre mängd fysiskt guld i förvar medan kvitton användes som betalningsmedel, vilket innebar att pengar skapades ur tomma luften. Så uppstod banker, där pengar existerar genom utlåning baserat på förtroende. När någon ville köpa guld fick de i praktiken en lapp som sa ”5 guldmynt hos Bank X” – utan att det nödvändigtvis fanns motsvarande mängd guld bakom.

Men här kommer min tanke:
När jag tar ett lån på 2 miljoner lånar jag inte pengar – jag och banken skapar dem tillsammans. Banken kan inte trycka dessa pengar utan mig, den behöver min signatur för att “trycka” dem. Därför kan den också ge mig lånet till låg ränta. Innan jag tog lånet fanns inte dessa pengar.

Oavsett hur man räknar inflation, med eller utan bostäder, måste detta innebära att det finns mer pengar i ekonomin än tidigare – åtminstone i vår gemensamma föreställning. Och det driver på inflationen, den mest osynliga och lömska skatten av alla.

Så här är mitt resonemang:
Genom att ta lån skapar jag nya pengar och beskattar alla andra som har svenska kronor. Istället för att bli beskattad när någon annan trycker pengar, får jag själv vara den som trycker dem. Visst, jag måste betala tillbaka lånet, men i praktiken betyder det snarare att jag lovar att ta bort dessa pengar ur ekonomin senare.

Att kunna ta lån med 15 % insats och sedan trycka pengar att investera på börsen känns som en no brainer.

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar i mina tankar?

Bonus:
Om jag lånar pengar av en kompis har han då motsvarande mindre pengar – ekonomin är oförändrad. Det är vad jag kallar ett riktigt lån. Men när jag går till banken är det något helt annat: vi kör sedelpressen ihop. Kanske är detta också förklaringen till varför det är dumt att låna stora summor mellan familjemedlemmar. Det är bättre att ge en insats och låta banken skapa pengar än att ta ett verkligt lån från någon nära.

1 gillning

Se det som att vi har bostads-backad valuta i stället för guldbackad valuta. Med en guldbackad valuta kan man trycka ett antal pengar baserat på hur mycket guld man har in sin samling. Med bostads-backad valuta så trycker man pengarna först när någon “lämnar in sin bostad” till samlingen bostäder som backar valutan. Så iom att det som backar valutan ökar (mer) än den valuta som ges ut, så behåller valutan samma värde som förut.

Sedan, när någon betalar tillbaka ett lån, så förstörs de pengarna, men bostaden som backade pengarna tas också ut ur samlingen bostäder som backar valutan, så valutan behåller fortfarande samma värde.

Det här med att vi är bostadsbackade för de flesta valutor var det som gjorde finanskrisen 2008 så giftig—man började tvivla på att värdet i bostäderna verkligen fanns, så hela valutan skakade för att ingen trodde på värdet längre.

(Det är fler saker än bostäder som är säkerhet för lån, men bostäder är en stor del av det, så man kan förenkla det så.)

5 gillningar

Nope inte så enkelt. Om man hade lånat och skapat lagom mycket pengar i ekonomin så har ekonomin varken inflation eller deflation. Då “beskattar” man inte.

Men nu sätts räntan för nå inflation, så då minskar värdet på pengarna.

Hade man inte skapat pengar genom lån hade det varit deflation när ekonomin växer, då hade de som har pengar sen innan “beskattat” dig som tar lånet.

Nja egentligen “trycker” ju ni även då pengar. Din kompis får ju en fodran på dig. Den har ju också ett “värde”. Samtidigt som du kan handla upp samma “värde”.

3 gillningar

Så länge du kan betala dina räntor. Du kan drabbas av sjukdom eller bli av med jobbet, samtidigt som börsen och huspriserna faller. Har du otur kan du sitta med endast skulderna kvar. Men är man ung och har självförtroende på arbetsmarknaden, så kan det nog vara en risk som är värd att ta.

Du är nog faktiskt ute och cyklar, precis som du säger. En bank kan inte ’trycka’ pengar, endast centralbanker kan göra detta. Om du lånar 2 miljoner av banken behöver banken låna in 2 miljoner av någon annan. Ingen skillnad mot din egen ekonomi, du kan låna ut till en kompis men måste låna in samma summa av en annan kompis, om du nu inte har pengarna på kontot.

Nope. Banken kan skapa lån och pengar.

Banken sätter in 1 miljon på ditt konto. Banken får samtidigt en fodran (papper pånatt du är skyldig banken 1 miljon) på dig som banken har som tillgång.

Från riksbankens hemsida:

Hur skapas pengar? Beroende på hur pengarna skapas eller vilka som ger ut dem kan man skilja på centralbankspengar och privata bankpengar. Centralbankspengar är pengar utgivna av Riksbanken och därmed svenska staten. Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken.

Privata bankpengar är de pengar som finns på konton hos privata banker. Dessa pengar är en fordran på banken. Bankerna kan tillföra nya privata bankpengar till systemet när de ger ut nya lån

4 gillningar

TLDR; Banker kan skapa pengar bara för att vi definierar bankers skulder till privatpersoner som pengar.

Ojoj, det där är en frågeställning som lätt skapar en väldigt spretig diskussion med inslag av konspirationsteorier och liknande. På nätet hittar man hur mycket som helst som är skrivet på ämnet av personer med en tydlig agenda att sälja in någon teori om att hela det existerande monetära systemet och banksystemet är ett stort bedrägeri. Halvsanningar och lögner blandas med ett och annat korrekt påstående för att det ska låta trovärdigt.

Det brukar vara omöjligt för personer som faktiskt har verklig inblick i hur bankers och centralbankers balansräkningar ser ut och hur kreditgivning fungerar att få sina röster hörda i ett enormt brus av desinformation.

Och de texter som Riksbanken tillhandahåller (se inlägg #6) är väldigt kortfattade och förenklade.

Och det beror på att det skulle bli en lång artikel för att förklara alla nyanser i det hela, men extremt förenklat kan man säga att svaret beror på hur man definierar vad som är pengar. Och därför är frågeställningen egentligen inte så himla viktig.

Alla är nog överens om att sedlar och mynt är pengar. Där har vi ca 56 miljarder SEK.

Utöver det har finansinstitut pengar innestående hos Riksbanken, på “konto” via inlåningsfaciliteten. Den 7 februari hade de ca 142 miljarder sittande där. Utöver det ger riksbanken ut certifikat som löper på en vecka, som bankerna kan köpa på tisdagar och på så sätt placera likviditetsöverskott hos Riksbanken, till styrräntan. Här satt ca 646 miljarder den 7/2.

Tillsammans kallas dessa poster “den monetära basen” eller “centralbankspengar” eftersom det är pengar som helt kontrolleras av Riksbanken. En bank kan inte skapa dessa alls.

Om det är dessa pengar vi menar när vi säger “pengar” så är svaret nej, ett lån skapar inte nya pengar.

Men, sedan finns även bredare definitioner av vad som är pengar.

I dagligt tal skulle nog de allra flesta anse att de “har pengar” när de har avistainlåning i en bank (pengar man har rätt att ta ut omedelbart innestånde på ett konto i en bank). När vi även inkluderar dessa medel i definitionen av pengar, så får vi ett penningmängdsmått som kallas M1. Om vi även inkluderar pengar på konton med viss bindning får vi ett mått vi kallar M2, och sedan kan vi skapa allt bredare definitioner av pengar som inkluderar ännu fler skulder.

När ett lån skapas sker inte något speciellt magiskt egentligen. Varken om vi blandar in en bank i ekvationen eller inte.

Låt säga att ett barn ringer upp sin mamma och frågar om hon kan få låna pengar till att gå på bio i helgen. Mamman säger ja och säger att hon lovar dottern att hon ska få en 200-kr-sedel när de ses. Nu har en kredit skapats. Mamman har nu en skuld till barnet på 200 kr tills sedeln levererats och dottern har en skuld till mamman som ska återbetalas vid odefinierat tillfälle. Netto har inget hänt än, inga centralbankspengar har faktiskt flyttats, men ändå har det på ett sätt skapats mer pengar. Dottern har nu 200 kr mer än innan som hon kan planera att använda, men mamman har inte mindre pengar än hon hade innan.

Skulder mellan privatpersoner definierar vi dock inte som pengar, så vi skulle säga att penningsmängden inte ökat av denna transaktion. Men när precis samma transaktion sker mellan en bank och någon annan så kallar vi verkligen de “nya pengar” som skapats för pengar.

När jag tar upp ett lån i en bank på en miljon så dyker dessa pengar upp på mitt konto. Men ett konto i en bank är bara en bokföringsenhet. Detta innebär bara att banken är skyldig mig en miljon, som jag kan få ut när jag vill (precis som barnet ovan lovats att hon kan hämta ut 200 kr av mamma). Samtidigt är jag skyldig banken en miljon via lånet. Netto har alltså inget hänt, precis som i exemplet med barnen och mamman. Inga centralbankspengar har flyttats eller skapats. Men i och med att vi ser på kontoinnehav som pengar så har nu penningmängsmåttet M1 ökat. Så nya “bankpengar” har skapats, per defintion.

Det finns alltså inget skumt eller mystiskt över detta, utan detta är en ren följd av hur vi väljer att definiera pengar. Att banker kan skapa pengar beror alltså på att vi definierar bankers avistaskulder till allmänheten som pengar.

Sedan finns det skillnader mellan krediter mellan banker och privatpersoner och lån mellan privatpersoner. Banker har lagkrav på sig att hålla eget kapital som skydd för förluster som kan uppstå på lån. Man har också krav på sig att ha likviditetsreserver och en massa annat. Så en bank kan inte bara låna ut pengar i oändlighet på ett sätt som en privatperson faktiskt i teorin kan göra.

Men, för att fortsätta historien så slutar ju sällan händelseförloppet med att den som lånat pengar av banken bara låter dem sitta på sitt konto. Jag som lånat pengarna kanske tänkt köpa ett hus eller aktier. Om jag exempelvis köper aktier för pengarna så behöver pengarna levereras till säljarna av aktierna, via en central motpart, Euroclear Sweden om det är svenska aktier. Så då behöver banken som lånat ut pengar till mig föra över faktiska centralbankspengar från sitt konto i Riksbanken till Euroclears konto i riksbanken. Så där kommer centralbankspengarna in i bilden.

Så, för att inte få slut på centralbankspengar kan inte en bank bara låna ut och låna ut, utan behöver också låna upp pengar, exempelvis via inlåning. Och när det gäller bolån bakar bankerna ihop dessa lån till bostadsobligationer som det säljer till exempelvis räntefonder och därigenom får in likvida medel, så att de inte själva ligger ute med alla pengarna.

Nu har jag kapat en del svängar i det hela, men har säkert ändå gett en onödigt komplicerad förklaring.

19 gillningar

Sett såna här poster tidigare, intressant ämne, det är fortfarande lite oklart för mig exakt hur det går till.

banken har väl nått sorts säkerhetskrav. Säg om banken har 10mille i lekvider liggandes (dessa kan delvis vara lånade av centalbanken också ) då kan banken låna ut säg 50mille eller nått. Om banken utnyttjar detta till fullo. Är det denna skillanden som Är “nya pengar” om vi säger att de används för köp av den som lånar samt att banken inte säljer obligationer eller likande för samma summa?

Tack slow investor för utförligt inlägg

1 gillning

De enda pengar som centralbanken skapar på eget initiativ är kontakter. Pengarna du lånar av en bank är skapade på initiativ av banken (affärsbankspengar)

Detta är 100% fel. En bank är en kompis som har en egen sedelpress och lånar ut 1000 kronor fast han bara har 100 kronor.

3 gillningar

Nej, tyvärr är det inte så det funkar även om det verkar vara en vanlig myt på dessa forum. En bank, liksom alla andra företag, måste få debit och kredit att gå ihop när dagen är slut. Man pratar mycket om likviditetsrisker i banker, något som idag är synnerligen reglerat av FI via olika mått som måste uppfyllas. Likviditetsrisk är just risken att inte kunna låna in de pengar som man lånat ut och balansera debit och kredit. Med en egen ’sedelpress’ så hade banker inte haft någon likviditetsrisk och ingen risk för en ’bank run’. Credit Suisse och Silicon Valley bank är exempel på banker i närtid som nog gärna hade haft den där sedelpressen du pratar om.

3 gillningar

Riktigt så enkel är det inte ändå. Sätter banken in 1 miljon kl 14.00 och mottagare tar ut pengarna 10 minuter senare och köper en Tessla, eller flyttar pengarna till en annan bank hur ser det ut då?

Banken har en fordran på 1 miljon, men dess likviditet har minskat med 1 miljon.

För att låna ut 1 miljon så måste banken ha pengarna först. Detta precis som om en kompis lånar ut en 1000-lapp till mig. Kompisen måste pengarna, annars kan han inte låna ut.

Konstigare än så är det inte.

Däremot ökar penningmängden när bankerna lånar ut. Om SEB lånar ut en miljon och låntagaren sätter in dem på Avanza, så ökar penningmängden med en miljon i banksystemet. På så sätt kan man förenklat påstå att bankerna skapar pengar. Men en bank kan aldrig med säkerhet skapa pengar åt sig själv. Kunden har ju alltid rätt att flytta pengarna vart hen vill.

Efter alla år i bank kan jag försäkra dig om att alla banker har en järnhård koll på sin likviditet.

Vad kallar du det när en kund amorterar på sitt lån? Förstör bankerna pengarna då? Det bör ju vara den adekvata benämningen om man skapar pengar när man lånar ut.

2 gillningar

Ja. 10 tecken

1 gillning

Nja. Penningmängden minskar i banksystemet.

I min värld förstör bankerna däremot pengar när man gör kreditförluster. Northvolt är ett exempel på hur man förstör pengar.

Om en person amorterar på ett lån och fodran minskar så minskar mängden pengar (och på andra sidan mängden skuld).

Minskar mängden pengar så förstörs de pengarna.

2 gillningar

Förenklat ja, men det är inte baserat på en fast procentsats, och reserven behöver inte vara likvider.

Det som finns är ett kapitaltäckningskrav som säger att bankens eget kapital (bokföringsterm) måste vara en viss procent (minst 8%) av bankens riskvägda exponering (utlåning). Eget kapital behöver inte vara likvider på något konto, det kan vara andra tillgångar som anses tillräckligt säkra och lätt kan bytas mot pengar.

Tittar man i Finansinspektionens rapporter så kan man se att de svenska bankerna ligger på runt 20%. Eftersom det är “riskvägd exponering” så behöver det dock inte betyda att de har 20% av utlånat kapital som reserv, den faktiska reserven kan vara lägre om utlåningen har låg risk.

2 gillningar

Riskvikten för svenska bolån är 25% och kapitaltäckningskravet är minst 8% viket innebär att banken måste minst ha 2kr i kapital för att låna ut 100kr

2 gillningar

“It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.”
— Henry Ford

Den här frågan får mig alltid att tänka på detta citat.

Kommer pengarna från en annan bank, får den ulånande banken utrymme att låna ut mer pengar…

Jag tänkte så förut också, men egentligen om man förstår systemet så är det inte så konstigt, det är bara ett gemensamt förtroende-baserat kreditsystem. Samma sorts system som mänskligheten haft i urminnes tider fast på mindre skala, inom en familj eller inom en stam. Jag utför syssla X åt person Y, och vet att jag kommer få tillbaka något motsvarande direkt av person X, eller av någon annan i min närhet. På samma sätt som jag då hade haft en fordran på min stam, så har jag nu en fordran på samhället.

3 gillningar

Då har den banken skapat pengar. Det påverkar inte att banken som amorterar ett lån förstör pengar.

1 gillning