Är det ok att sluta spara?

Grattis till nya boendet och en fullt rimlig boendekostnad! :partying_face:

Om du inte har några planer på att röra ditt sparande i närtid, så har du väldigt goda förutsättningar att se din portfölj växa sig stor, även utan nysparande.

Jag själv lägger cirka 50% på mitt boende och sparar 10% till min pension. Men är långt ifrån målgång, så för mig är det fullt rimligt. Jag kommer sluta spara när jag gått i mål, förhoppningsvis innan jag blir 69!

Du har nu ett bra boende och en bra summa investerat, så på det ekonomiska planet så är du i mål. Man är ingen slösa bara för att man inte maxar sitt sparande.

Du har tagit fullt ansvar för din ekonomi, det kommer inte förändras bara för att du inte månadssparar hela livet. :heart:

2 gillningar

Ibland så måste man väl?
Jag är själv frånskild sen årsskiftet med två små barn, i princip på heltid, fick ta över huset då.
Jag har tagit ut i snitt ca 2k per månad från mitt sparande den här perioden.
Innan sparade jag ca 2k per månad , så 4k i skillnad.
Men då är det en period då jag har haft behov av nya möbler och lite teknik och byggmaterial. Enligt budget ska det bli värre snart (sommarprojekt) men lösa sig mot hösten igen(oförutsedda utgifter inte med i den kalkylen dock :see_no_evil:)
För stunden har jag växlat över sparbudgeten och lite extra in i buffertkontot för enklare åtkomst, men inte så de ligger på lönekonto och jag ska råka känna mig för rik efter lön. :grin:

1 gillning

Du kan helt lugnt sluta spara :slightly_smiling_face: Med 3 miljoner i sparande är du redan hemma, kommer växa till mer än du behöver till pension (om du inte ska sluta jobba vid 50).
Blir det pengar över i sljtet på månaden sätter du dem på sparkontot för framtida konsumtion (en resa, ny bil etc), eller att de åker in på ISK om de växer på för mycket.

Har själv sett fler bekanta eller närstående drabbas av sjukdom och annat innan pension, så lev nu livet medan hälsan finns :partying_face::slightly_smiling_face:. Åren kommer inte tillbaks, det är vi säkra på. Pengar har du så det räcker, och med din inkomst finns troligen en bra pension att vänta.

4 gillningar

Grattis till vad som låter som en bra livssituation!
Här finns ju inget rätt och fel och alla svar är såklart subjektiva.

Jag är personligen i en liknande sits och även samma ålder.
Jag drar nu på mig cirka 6000kr/mån mer i boendekostnad och kommer periodvis ha en del “extraordinära” utgifter, kommande månader och år.

Min ambition är att inte sälja, att aldrig sälja.
Släpper sparkvotsmålet jag haft i många år och släpper till och med målet att spara helt, enstaka månader.

För mig är det okej.
Det är inte okej om jag måste sälja p.g.a. driftunderskott/dålig planering :blush:

2 gillningar

TS

Skulle du kunna dela lite mer detaljer om bostaden du köpt? 20k i fasta kostnader med dagens ränteläge låter högt. Ja, du klarar detta fint med nuvarande lön dock. Men räntan kan gå upp och arbetslöshet kan inträffa.

Sen kanske du i framtiden vill ha mer tid för annat än jobb och då är du låst till att knega på för att kunna bo kvar.

Missförstå mig rätt. Du kan sluta spara nu och börja njuta av livet i ett dyrt boende. Men du ska vara medveten om vad du väljer bort. Tex FIRE eller att kunna gå ner i arbetstid.

1 gillning

Låter lite som du notoriskt sparat…men inte har nån plan vad du skall göra med pengarna. .

2 gillningar

För mig är det hela poängen med sparande, att spara utan ett specifikt mål.

Livet förändras, behov och önskedrömmar kan uppstå och försvinna över tid.

Med ett sparkapital är man rustad i både mot- och medgångar. Ett litet sparande är aldrig fel om man i övrigt lever ett tillfredsställande liv.

Försöker undvika livsstilsinflation, framför allt för sinnesfriden. Om man har allt man behöver så räcker det.

6 gillningar

Visst jag kan förstå det, alltid bra att ha en grund…ger frihet mm.
Men NÅN gång bör man sätta nått mål. . . att bli 80år med +10Miljoner på kontot för man aldrig hitta nått mål med sparandet kan väl inte vara slutmålet?
Jag får ofta känslan att många är så “låsta” i att “jag måste spara” och att göra slut på pengarna är “fult” . . .men om åren går o man håller fast vid det. . .ja då va sparandet i stort sätt “onödigt”

2 gillningar

Det är ju inte så att trådskaparen måste leva på nudlar enligt egna siffror. Han kan bränna runt 20.000 i månaden på vad som helst och ändå nå 10 millar till 50-årsdagen. Låter som ett rätt komfortabelt liv.

1 gillning

Tack för kloka synpunkter

2 gillningar

Jag får lite panik när jag läser denna tråd. I princip alla talar om tryggheten med att ha sparat kapital och öägger massor av år bara för att bunkra upp pengar.

Personligen är jag dålig på att spara pengar men min sambo är desto bättre så vi har möts i detta. Vi sparar en del gemensamt men fokus är att leva nu. Pengarna blir värda mindre och mindre för varje år. Nu talar jag inte om inflation utan hur mycket glädje man har för dem. Jag reagerar kanske lite extra då jag nu har två allvarliga cancer sjuka i min nära släkt och en som precis dog. Jag är 45 år och de är i min ålder.

Lev nu, minnerna du skapar nu kan vara otroligt värdefulla i framtiden. Min far blev blind när han var strax över 50 och strax därefter kom reumatism. Händer detta mig och jag sitter med 10 miljoner på ett sparande för framtiden kommer jag inte förlåta mig själv. Jag skulle inte heller förlåta mig om jag satte med goda förutsättningar nu och ställde till det så jag fick leva väldigt fattigt wfter pension, men mina behov kommer inte vara sås tora då. Jag kommer mest sitta med ett barnbarn i knäet och berätta om mina resor i världen och andra exotiska upplevelser.

10 gillningar

Gör hyfsat konservativa antaganden gällande avkastningen på kapitalet du redan har och räkna efter om det räcker till det du önskar använda pengarna till vid tidpunkten du planerar att göra det. Då får du svaret.

Samtidigt lever de flesta (mer eller mindre) hemska liv som man inte skulle vilja byta till, så vet inte om det är så bra måttstock eller relevant egentligen :wink:

Svar: Jajamänsan

5 gillningar

Om du vill sluta spara kan du ju skicka pengarna till mig så kan jag spara åt dig :slight_smile: