Är det rätt att övervikta mot ens hemmamarknad (s.k. Home Bias)?

Så kan det vara men jag gillar att ha en plan i det mesta som känns bra och välgenomtänkt…Därför lite tankegnugg nu gällande Home bias.

Jag är nyfiken på vad du grundar den slutsatsen på?

Då det som jämförts har helt olika uppbyggnad och strategier, så är det i dessa skillnader som avgör vilket som går bäst i framtiden beroende på vad som händer i framtiden. Då det finns stora skillnader så borde också sannolikheten för skillnader i resultatet vara högre både på lång och kort sikt.

Det är väl det som är grejen lite grann kanske. Kollar man på kort sikt så har ju valfri global indexfond slagit lysa med ca 20 % på 5 år sikt. Kollar man däremot på lång sikt t.ex 15 år som är det längsta på lysa så får du istället att lysa har vunnit med 20% över en global indexfond. Exakt vilka år som lysa kommer gå bättre är svårt och veta men borde ge ganska likvärdigt resultat många år.

Spp aktiefond global A 5 år: 74 %
Spp aktiefond global A 15 år: 165,43 %

Lysa 5 år: 56,97 %
Lysa 15 år: 185,79 %

1 gillning

Baserat på att den svenska börsen i ett historiskt perspektiv är mer volatil och ger en högre avkastning än globalt index BORDE allt annat lika en viktning mot Sverige ge en högre avkastning. Men jag har svårt att argumentera för att den avkastningen är riskjusterat bättre. Det vill säga att viktningen mot Sverige borde innebär att man inför en risk som man egentligen inte får betalt för.

Det är väl egentligen den största anledningen för mig personligen till att jag inte protesterar mer mot LYSAs beslut om svensk Home Bias.

Resonerar man för högre avkastning borde överviktningen vara mot småbolag istället, som dessutom har högre riskjusterad avkastning på 10, 15 och kanske fem år om jag minns rätt.

Enligt det mesta av forskningen är home bias dåligt är väl alla överens om. Så tekniskt sett borde inte LYSA göra fel i att inte ha en home bias. Men man kan ju ha otur även med beslut fattade på forskning.

Tror att de valde att ha home bias innan de tog reda på varför de borde ha det, i alla fall när det handlar om nyttan för kunden. Men fler kanske investerar i Lysa på grund utav home bias som annars skulle ha ännu sämre investeringar. Det är ju populärt.

Ja forskningen är ju inte lika med garanterat bäst. Tesla kanske fortsätter som det gör i 30 år till. :wink:
Men jag tror med att home bias kan, mer än vad vi konstaterat på deras hemsida, att göra med att man inte vill riskera att missa kunder som tycker att 20 % i Sverige låter bra.
Missförstå mig dock inte, det kan vara bra att ha mycket i Sverige men det rimmar inte för mig vad LYSA egentligen står för. Sjukt kul att fått höra de utveckla home biasen.
Tror att senaste gången Jan intervjuad en LYSAperson så fick han frågan om just home bias!

Håller som sagt på med research inför artikeln “Bästa fondrobotarna 2021”. Noterade precis att Danske Bank har valt att INTE kör home bias… :thinking:

1 gillning

Better Wealth kör ca 22 % home bias mot Sverige.

Danske bank då får du samma som LF Global indexnära.

Njae, det håller jag inte med om @Jakke. Tror du hade lite otur när du tänkte där. :slight_smile:

Snabbt överslag.

Region Länsförsäkringar Global Danske Bank June
Nordamerika 68,78 54,2
Europa utvecklad 19,99 21,1
Japan 7,82 7,2
Asien, tillväxtmarknader 3,6 11,6

Men jag är helt säker på att du meande SPP Global Aktiefond och då har du mer rätt. :slight_smile:

1 gillning

“Home bias” blir mer attraktivt med tanke på att avgiften blir lägre pga ingen skatt på utdelningar.

Jag hade nästan rätt. Men det är små skillnaden i total avk. Vad kostar danske robot i avg?

Titta inte @Jakke, du kommer bara må dåligt. :joy:

Känsliga forum-investerare varnas

Den andra invändningen är att June är dyr. Den ligger på 0.59 % plus transaktionsavgifter på 0.15 - 0.25 %. Dessutom är fonderna Luxemburg-baserade vilket innebär att det tillkommer en onödigt hög intern beskattning på utdelningar från USA. För June Equity innebär det ca 0,29 % (=1,8 * 0,54 * 0,30).

2 gillningar

Jag blev övertygat om att öka min övervikt mot Sverige från 10 % Sverige till 20 % Sverige till kommande års ombalansering efter att ha läst tråden “Valutan har en mycket större påverkan man än man tror | Om valutarisk och valutamöjlighet” som @Nestor skapade.

Valutarisk är dock inte bara negativt (valutachans som vissa kallar det).

Att utdelningar är skattefria i Sverige fonder är dock ett rätt så stort plus. Skulle inte investera allt på en marknad som är ca 1% av börsen dock.

När det kommer till avgift:
Vad sägs om att investera i ett holländskt index om de gav +0,1%? (dvs negativ 0,1% avgift) relativt till LF global?

1 gillning

Home Bias kan vara värd olika beroende på vart man bor? Man betalar mindre skatt till sitt egna land, och ifall börsen går bra till där man bor, kan det vara bra att ha mer pengar där?

Då svenska börsen går bra till, och har gjort det väldigt länge, så kan det vara bra att ha lite pengar här?

1 gillning

En mycket intressant tråd som vi på Lysa gärna bidrar till med en kort fördjupning om varför vi har valt att för svenska investerare allokera en övervikt mot den svenska marknaden.

Överlag så tyder den akademiska forskningen på att man bör ha en väldiversifierad portfölj med så låga avgifter som möjligt för att maximera den riskjusterade avkastningen.

I blogginlägget beskriver vi ett antal omständigheter som gör att det ändå finns anledning att överväga att trots detta allokera en något större del av sitt kapital till den inhemska marknaden. Sammanfattningsvis beskrivs dessa nedan:

• När vi som icke-rationella människor investerar handlar det snarare om att maximera nyttan än avkastningen (vi är inte alltid vad ekonomer brukar kalla homo economicus). Det finns ekonomiska teorier som pekar på att den upplevda nyttan är högre givet viss home bias.
  • Det är absolut avgörande för den långsiktiga avkastningen att man som investerare inte avviker från sin plan på grund av kortsiktiga fluktuationer. Vår bedömning är att en övervikt mot den inhemska marknaden kan öka förutsättningen för att en långsiktig plan bibehålls.
  • På grund av vissa marknadstekniska aspekter kan det finnas fördelar med att investera större del lokalt såsom transaktionskostnader, förvaringskostnader, dubbelbeskattningsavtal, exponering mot valuta samt rapporteringskrav.

Läs gärna blogginlägget i sin helhet och kontakta oss på kontakt@lysa.se med eventuella frågor och/eller funderingar.

8 gillningar

För att kasta in en brandfackla, en sammanställning av exponering mot Sverige vid 100 % aktier.

Fondrobot Exponering mot Sverige (ca %)
Avanza Auto 5%
Better Wealth 22 %
Danske Bank June 1 %
Fundler 13 %
LYSA 20 %
Nordea Nora Five 1,4 %
Opti 13 %
Genomsnitt 11 %
5 gillningar

Tack @OscarLysa för att du delar med dig och välkommen till forumet. Tänkte be om ursäkt att jag missat ditt blogginlägg sedan tidigare, men insåg att det var publicerat idag. :slightly_smiling_face:

Tack för ditt svar och förtydligande. Har även läst blogginlägget :+1:
Ja ni har ju sammanställt argument så man förstår tankegången, även om jag inte delar den uppfattningen. Har man har som strategi att sätta ihop en komplett global indexportfölj så ska inte Sverige utgöra en femtedel av världen.
Nu får man tankegnugga lite till om hur man ställer sig till detta.
God fortsättning och åter igen, stort tack för ditt svar och blogginlägg.

1 gillning