Jag har efter 30 år äntligen insett vikten av ett privat pensionssparande, men är mer eller mindre amatör gällande upplägg. Har nu lagt upp det som följande, och även gjort aktivt val i PPM.
Har ni några tips eller synpunkter på val av fonder, spridning, med mera…?
Har jag onödigt många fonder med samma inriktning?
Glad för era tankar!
Privat pensionsportfölj till vänster och PPM till höger.
Dock lite olika risknivåer men det har du kanske redan koll på?
Robur Technology är väldigt hög risk och fonden är volatil.
Den sjönk som mest ca.79% från toppen till botten under IT-kraschen och sen 40-50% under finanskrisen och runt 30% under Corona. (Lite osäker på siffrorna på de två sista).
Från runt -99 till 2013 gav den totalt 0% pga av alla nedgångar.
Men sen har samtidigt gett extremt bra utdelning senaste 11 åren.
Helt okej portföljer men en del överlapp samt ganska hög risk med stor andel nischfonder (behöver inte automatiskt betyda “fel” sålänge man är medveten om risken och den högre avgiften). Skulle personligen ta bort avanza global från PPM samt bort med en globalfond+Usa i privatspar. Även fundera på att byta ut den smala Avanza Zero mot Plus allabolag Sverige index.
Kolla annars här för förslag på basportföljer:
Pension:
Men som sagt, du har inte gjort några katastrofval tycker jag och det det är relativt breda portföljer och totalavgiften är låg
Som nämnts av de andra så kan man förenkla ytterligare på Sverige-delen. Avanza Zero, Plus Alla Bolag och Spiltan har stor korrelation då de har många av de stora svenska bolagen. Men de går inte lika varje dag och det kan bli skillnad över tid.
Se bilden nedan under en kort tid. De följer varandra väl men de går lite olika bra i perioder.
Vill du få ner risknivån är det Plus Alla Bolag som du bör titta på.
Och det är inte fel att ha dem du har så länge du vet varför du köpt dem och vad de innehåller.
Tack för tips! Om PPM skulle innehålla AP7 Aktiefond och Swedbank Robur Tech, hur skulle du vikta fördelningen dessa två emellan? AP7 verkar vara en stabil och bra bas att stå på.
Tack för info! Tittade nog ganska blint på avgiften då valet föll på Avanza Zero. Plus Alla Bolag ska jag dock ta en titt på. Spiltan har varit en trogen vän länge.
Åtminstone 80-100% i Ap7. Sen ser jag inget fel att lägga till nischfonder/teknikfonder om man nu gillar det. T.om lite fördel att göra det i t.ex PPM eller Tjänstepensionen där dessa fonder ofta är kraftigt rabatterade. Om man ändå vill ha lite lekhink så tycker jag det kan vara bra med en liten del där i så fall. Sålänge man som sagt är medveten om ökad risk som kanske inte lönar sig.
Gängse RT rekommendationen är väl dock AP7 Aktiefond som är en riktigt bra indexliknande fond med 15% hävstång/belåning dvs man får 115% av marknaden utan att ta något bet på sektorer etc.
Vill man ha lite Sverige i PPM så skulle jag föreslå 20% Storebrand Sverige som den vettigaste Sverige indexfonden. PLUS finns inte där. Spiltan Investmentbolag har väl runt 30% i en enda aktie dvs Investor vilket ger högre bolagsspecifik risk.
Så 80% AP7 Aktiefond och 20% Storebrand Sverige kan vara ett alternativt.
Så en fråga: ni som är rutinerade på fonder, ni har sagt “ta bort USA fonden ur privat sparandet”. Motivet, logiken…? Att det blir en väldig övervikt på USA, och/eller (för) mkt tech aktier?
Enkelt o bra P.g.a. hur Avanza Global är, dess index, så kan man med fog säga att det är bäst riskspridning att ha bara den. Faktiskt.
Sen kommer den gamla frågan med home bias… att svenska börsen har historiskt gått bättre än alla andra börser, etc… råder ej konsensus på RT forum om det där. Hur mkt ska man ha? (Jo jag vet; lekhink kan man ha).
Jag tror att en sak kan vara bra att tänka på för alla med högt värderade bostäder – man är indirekt redan exponerad mot svenska marknaden då. Vill man vara mer exponerad eller ej?
För mig personligen är det för att jag vill ha en så marknadsviktad portfölj som möjligt. Den enda marknaden man kanske ska övervikta lite enligt forskningen är ens egna hemmamarknad. Så att övervikta t.ex Usa blir att frångå forskningen och marknadsvikt. Vilket som kommer ge bäst avkastning dock, är en helt annan femma. Det kan vi inte veta på förhand.
Men varför ska man övervikta hemmamarknaden (lite), och under vilka villkor gäller det?
Nån som har en pekare till nån ref på resonemsmget, hypotesen, som denna forskning har? Det kan väl kanske ha med valutaeffekter att göra, men det som är lite speciellt m Sverige nu och sen 2 decennier typ, är ju bostadsmarknaden. Var kommer pengarna ifrån, ägda el lånade som de köps för (retorisk fråga)