Feedback - Pensionsspar, Privat & PPM

Hmm, ja ok har läst en stund.
För att citera @Kalle från en av de äldre trådarna i ämnet (om uttagsfasen):

"Tanken med ha hemma-aktier är för att motverka inflationen i den lokala valutan.
Men, priserna i Sverige sätts ju oftast i USD eller EUR oavsett så förstår inte riktigt varför man skulle övervikta SEK av den anledningen.

Dessutom, tänker jag, att en väldiversifierad aktieportfölj (igen, global index oavsett exakt sammansättning) flyger ovanför den turbulens som valutor ställer till med."

+1 på detta från mig. Sverige är en liten väldigt integrerad ekonomi med så starka beroenden till USD och Euro området att valutan inte kan göra nån större skillnad på lång sikt (25-30 år). Vilket även uttagsfasen är, ofta. Jag har på känn att det här numera innebär att för oss som är inne på väldigt väldiversifierade globala indexfonder där större kapital ligger (typ Avanza Global), gör home bias ingen skillnad längre. Det är bara känslomässiga, mentala (FOMO), argument kvar isf.

Iden med home bias skulle ju vara att det finns en riskpremie för den högre risken jag tagit (i Sverige då!). Finns det verkligen in this day and age? Home bias är ju ett gammalt fenomen på aktiemarknaden som ligger kvar än idag, rätt mycket. Home bias uppstod eg inte ursprungligen för att man fick högre risksjusterad avkastning på den.

Återkommer när/om jag hittar nåt relevant därute

4 gillningar

OK jag hittade nåt. Färskt (juni 2022), en seriös undersökning:
Home bias and expected returns: A structural approach

“Our main empirical result is that the passive portfolio is so close to the market portfolio that the effect of the home bias on expected returns is small. It is not sufficiently large to be detected in ex post returns. This is true despite the home bias being generally very pronounced, with substantial differences across countries. Nevertheless, the effect on expected returns is small for four reasons. […]”

Min slutsats av hela detta paper, sättet de undersökt det hela på, är att om jag är helt inne på passivt förvaltade, breda (globala) aktie-indexfonder, har home bias nästan ingen mätbar mening. Förutsatt att de har rätt, att förutsättningarna för undersökningen är korrekta. Och man kan förvisso tänka att det här är bara ett (1) ‘white paper’, och resultatet är lite kontroversiellt i det att slutsatsen är omvänd mot ett antal tidigare. Som de skriver själva:

“Unlike previous findings, our evidence suggests that the premium is almost negligible even though the home bias is substantial. This result is mainly driven by the generally high correlation of index returns and the distribution of the relative level of the home bias across countries.”

De gör såklart ett antal antaganden för att kunna räkna på det hela (kap 2.1).

“In general, the equilibrium implications of active investment decisions following Treynor and Black (1973) are not known. In our setting, however, with the home asset as the only active component, we are able to extend the model to a partial equilibrium.”

Frågan är om det här gör modellen tillräckligt verklighetstrogen eller ej. Jag saknar helt förkunskaper för att ens kunna göra en initial problematisering, det är väl nåt kanske för @Nightowl isf. :wink:

Ytterligare kommentar:
Jag tror på The Efficient Market Hypothesis. Speciellt om längre tidsperioder är det intressanta. För den som inte gör det, och det finns gott om sådana människor även här på RT-forum, betyder den här posten förmodligen inte mycket – bara att köra på med tron på home bias och högre riskjusterad avkastning m.h.a. den. Det finns såklart folk som tror sig veta att då och då gäller inte Efficient Market, och att man då skulle kunna tima detta och “outsmarta” marknaden, ett tag.

Det finns ett gammal talesätt Invest in something you love. Är man patriot, älskar sitt land man lever i, så finns absolut logik i att ha home bias i sin (fond-/aktie)portfölj. Psykologiska faktorer som detta och FOMO är enligt min uppfattning de stora drivkrafterna i iden att det är bra att ha home bias.

Jag konstaterar att mitt synsätt nu runt home bias är i stort sett alignat med @Zino 's här:
Jag struntar i att ombalansera. Gör jag fel?

1 gillning