Stark krona, fan det vore ju trevligt med home bias, tänker man

Vad tänker ni i dessa tider? Visst att valutarisken stabiliseras på lång sikt men man känner lite FOMO när man kör på 1 fond som är dnb global indeks. Kanske vore lite home bias trevligt ändå.

3 gillningar

Onekligen kul hur tonläget kan ändras snabbt när det blåser i omvärlden. Lysas 20% home bias har av många utmålats som ondskan själv och nu när Sverige går bra så är det såklart omvända toner.

Home bias har onekligen sitt syfte, om än jag personligen är tveksam till just 20% som lysa har. Nåja, fortsätter ändå med tjänsten då jag trivs med den och alternativen inte känns bättre

18 gillningar

Är det inte bättre att köpa utomlands när kronan är stark?

8 gillningar

En avvägningsfråga, tänker jag. Att investera i ett globalt index ger nog bättre avkastning över tid än att övervikta hemlandet jämfört med dess marknadsvikt. Samtidigt kan en home bias göra att volatiliteten i portföljen minskar, mätt i hemvalutan, vilket kan ha sina fördelar, både psykologiskt och t.ex. vid belåning, då det troligen minskar risken för större drawdowns vid stora valutakursförändringar i sb. med negångar på den globala marknaden, som varit fallet senaste tiden t.ex.

I nuläget har jag ca. 7,5% Sverige i aktiedelen av portföljen, som tredje största land efter USA och Kina. Inte pga. någon större eftertanke, utan mest för att det bara blivit så.

Jag skulle gissa att det i snitt är dåligt för bolag noterade på Stockholmsbörsen med en stärkt krona, med tanke på att många av dem har utgifter som är sticky i SEK (löner), medan inkomsterna är mer valutaneutrala.

1 gillning

Jag tycker fortfarande 20% är för mycket. Det är delvis därför jag inte har lysa längre.

Har 1% home bias i lekhinken, vilket passar mig bra. Jag vill ha en portfölj som passar långsiktigt, så en global viktning, där jag slipper att försöka tajma valutor och svarta svanar bör funka bäst på sikt.

Men kommer ny forskning, så kan jag ändra mig. Men är lite förvånad att så många ändrar om i sina investeringar på grund av yttre faktorer. Men, man får såklart göra som man själv vill.

Men mitt tonläge är detsamma som 2022 och 2023 och 2024.

3 gillningar

Jo, men inte att äga “utomlands” när den stärks.

1 gillning

Men det är väl ändå sämsta tidpunkten att ändra nu? Sälja utländskt och få dåligt betalt för att köpa dyrt svenskt?

3 gillningar

Svårt att veta om det är rätt tid eller inte. Har ju ingen aning om vad som kommer hända framöver.

Själv har jag en fondportfölj med primärt globala fonder och en aktieportfölj med endast svenska aktier.
Köpte mycket av aktierna och fonderna precis innan Ukraina-invasionen och då gick det ner rejält för mina aktier (hade för stora poster i fel bolag). Hade jag haft allt i en global fond hade resultatet sett mycket bättre ut fram till idag. Då jämför jag min fondportfölj med min aktieportfölj.

Från årsskiftet ligger fonderna -14,2% och aktierna +2,2%. Tillsammans ligger de på -7,8%.
Man kan tycka att jag gjort rätt om man endast ser dessa siffror, men jag hade haft bättre totalt resultat om alla aktier i aktieportföljen hade bytts ut mot en global indexfond och aldrig köpts.

Jag tänker inte vikta om eller sälja något i panik eller för att tajma marknaden.

Skulle det sjunka mer kommer jag vikta om från räntor till aktier då jag ligger en bra bit ifrån den 60/40 portföljen jag skulle vilja ha. Kollade lite snabbt, har en 42/58 portfölj nu.

1 gillning

Ja det är ju sämre än för några månader sedan. Men hur framtiden ser ut vet vi ju inte…

1 gillning

Vad menar du egentligen? Vad jag kan se är det knappt någon skillnad på prisutvecklingen mellan svenskt och utländskt frånsett att USA var ovanligt dyrt kring förra årsskiftet.

Finns alltid någon specifik strategi som varit bäst de senaste 3-månaderna. Global-AI-BIRC-Green tech-Home-Biotech-Fastighet-Råvara.

Greppar inte riktigt sambandet mellan valuta och homebias. Känns mest som slump. Stärkt valuta ska egentligen kontras med obligationer inte aktier.

1 gillning

Så blir det när man är i responsläge kring fonder, aktier och valutor. Man är på bollen för sent. Det är otroligt svårt att göra dem i tid pga ingen spåkula.

2 gillningar

Nä, nu köper man EUR för hela påsen :sunglasses:

Jag ligger ~15% home bias p.g.a. att jag haft pengar då sverige har vart bästa alternativet ~15% av tiden.

Just nu köper jag utomlands om jag får en lös slant och tänker fortsätta med det tills sverige blir bättre valet igen.

Även med den starka kronan just nu så tror jag mina investeringar utomlands har tjänat mer än de jag hade köpt i sverige vid det tillfället.

Med tanke på dollarkursen.

Men jag hoppas verkligen att det inte har så stor betydelse då. Jag gjorde ett byte från en stor del Sverige till global runt nyår för att ha en portfölj som bättre stämmer överens med forskningen och det blev ju en ruskig feltajmning. Blir säkert bra i långa loppet men nu är det tråkigt. Har inte loggat in sedan januari så jag vet inte riktigt hur illa det är.

Trist men klokt att inte logga in. Typ alla på RT sitter tungt i Global Index ju så du är inte ensam. Tråkigaste är väl att dollarn mycket väl kan sjunka mer, ändå ganska “nyligen” den var nere på 6 SEK… Sker det så krävs det en ganska fin prestation av fonden för att ge en bra utveckling framåt.

Det var dock en klok kommentar här inne som menade att Japan stod för 45% av börsvärdet på 90-talet men minskade drastiskt efter det.
Trots det hade ändå global index en positiv utveckling…

1 gillning

Team 40% home bias in da houze!

Men det bettet är primärt sedan 2023 och betalar sig på senare tid. Sedan nyår hade jag gärna haft mer Tyskland. Man kan inte pricka växlingarna ändå.

3 gillningar

Vad lustigt det är, varje gång jag blir sugen på home-bias så har Sverige gått bättre än global, märkligt hur det kan sammanfalla så :face_with_monocle:

5 gillningar

Jag skulle hävda att den främsta fördelen med att ha 10% sverige, 10% guld/räntor/tillväxtmarknad eller vad du nu vill, är att man oftast har något som gått bra, så att man alltid kan få känna sig lite grann som en vinnare med en solid strategi, även om man skulle behöva sälja för att få cash mitt i blodbadet.

2 gillningar