Alla som fortfarande jobbar har ju automatiskt en “home bias” eftersom jobbet är kopplat till svenska marknadsförhållanden.
Time:a marknaden försent, sälja billigt å köpa dyrt. Välbeprövad handelsstrategi, enligt statistiken.
Runt 60% home bias här.
Stockholmsbörsen ger väl 3-3,5 direktavkastning just nu.
Det är ett fin fint skydd mitt mot dippar när man vet att börsen återköper sig självt billigt vid kris.
Tycker även det ger lägre volatilitet i portföljen att blanda global med sverigefonder, investmentbolag och lite Europa som krydda.
Plötsligt blev det populärt med home bias
Skämt åsido är det väl inget fel att köpa en del svenska aktier. Samtidigt är Sverige knappt 1% av market cap så det är en väldigt liten marknad man satsar på och endast ett land.
Jag är övertygad att den globala marknaden kommer att återhämta sig på lång sikt. Annars har vi helt andra problem att tänka på än börsen.
Idag var ingen bra dag för home bias … Min aktieportfölj gick ner 2,7%. Obs, gäller alltså endast svenska aktier. Själva börsen klarade sig bättre
Historiskt sett har ju Sverige varit en av de absolut bästa aktiemarknaderna i världen att investera i. En svensk har, återigen historiskt sett, vunnit lite i minskad volatilitet, men förlorat mycket i årlig avkastning, genom att investera globalt istället för i hemmamarknaden. Hur det blir i framtiden är såklart en annan fråga.
Siamonds utmärkta serie Investing in the World (del 1, del 2, del 3) säger detta:
- The results do display sensibility to the scoring across countries. Instead of focusing on the worst 4 countries, focusing on the bottom half gave the same results for the emotional/risk score (80% global remains the best approach) while the performance/reward score ranked better with 60% global exposure. As previously explained, the bottom 4 averaging seems a better way to assess risk mitigation though.
- The inclusion of global bonds never really helped, always damaging the emotional/risk scores. If one were to focus on the smallest countries, this finding may not stand though (a test the author didn’t perform).
Baserat på bland annat detta har alltid jag kört 40% Sverige, då det historiskt för det genomsnittliga landet har varit fördelaktigt med 40% hemvikt. För svensken har detta knappast varit optimalt, utan en större hemvikt har varit bättre, men det vet vi ju inte om det stämmer i framtiden. För den mer konservative som vill minimera risken verkar 20% hemvikt vara optimalt. 100% globalt verkar, enligt denna gedigna undersökning, sällan ha varit det optimala.
Själv har jag inga räntor, men Siamonds undersökning visar ju enligt slutledningen (det var länge sedan jag läste hela texten, så läste mest igenom slutledningen nu) att det i princip alltid har varit en dålig idé att diversifiera sina räntor utomlands, utan att man ska hålla dem till sin hemvaluta för minimerad risk.
EDIT: Såg att jag råkade skriva detta som ett svar på @Anders001. Det var inte meningen. Jag började med något inlägg om att man ska akta sig för att referera till “forskningen” för den säger allt och dess motsats, utan det är bättre att säga vilken forskning man lutar sig mot. Men sedan tog jag bort detta och skrev ett mer allmänt inlägg. Nåväl.
Det pratas mycket om att man har home bias inbyggt i lönen. Då innebär det rimligen att om man inte arbetar borde man ha rätt till att köra ännu mer home bias.
Verbifieringen av bias torde vara ”biasa”!?
Exempel: Jag hemma-biasar 40%.
Jag hittar ut själv.
“Hemmaövervikta” är nog mer i linje med vad jag skulle acceptera en dag när jag är på gott humör.
Tänker jag fel eller får man inte mer globalindex fonder i dollar jämfört med tidigare?
Det är väl rea på rea nu. Börsen gått ned och dollarn gått ned.
Stiger börsen och dollarn stärks så får man dubbel vinst.
Jag hoppas du är skåning. Då blir det ännu roligare!
Man ska sälja dyrt och köpa billigt, men de flesta köper dyrt och säljer billigt.
Man SKULLE köpt Amazon 2005, men många köpte nog CDON.com.
Man SKULLE köpt bitcoin 2008, men de som gjorde det sålde nog 2011, eller så ligger walleten på en skrothög och väntar på att återvinnas.
Man SKULLE köpt Tesla 2010 ( och antagligen just nu…), men det var Toyota som var ledande på elbilsmarknaden då.
Man SKULLE haft home-bias 2022, men herregud, de amerikanska teknikfonderna stormade ju bara upp, upp, upp!
Jag gissar att många sålde i mars för att köpa svenskt småbolagsindex…
Bijassah?
(Ja, jag förstod att du tänkte annorlunda, men så pratar nog ingen här nere.)
Jag har tillräckligt många skåningar i min poddlista - inklusive denna podd - som pratar om ensidigt tyckande, för att ha slagit fast att alla söder om Hässleholm (Hässleholm inkluderat) gör bäst i att lära sig använda den svenska översättningen “fördom”.
Fniss fniss varje gång en skånsk börjar prata om bias.
(Obs att jag tror att ni inte har riktig insikt i hur ni låter - inte ens danskarna förstår er…)
Även skåningar pratar svenska, så inte svårt att förstå. Dialekter är fint!
Well… tur man pratar mestadels “akademiskånska” då. Danskarna förstår mig och jag dem.
Men å andra sidan får jag tåla tjockhultare och andra som använder tj-ljud i sj-ord.
Helt klart anser jag att man bör ha 20% i svensk index om man avser bo kvar i Sverige, och har någorlunda tilltro till landets företagande.
Annars hade jag aldrig haft det. Bara kolla nu när dollarn sjunker gentemot SEK.
Det känns som en konstig översättning när vi talar om investeringar. Det engelska ordet ”bias” (man får leta efter en fulare anlgicism, alltså) används för flera olika koncept som inte har samma översättning i svenskan. ”Fördom” är absolut en sådan term, men när man talar om kognitiva feltnk så används generellt ordet ”svedvridning”. Inom investeringar vet jag inte om det finns en etablerad term på svenska (är inte alltid helt hemma i finanssvenskan). Jag brukar säga ”hemvikt” eller ”hemvinkling”. Svenska Wikipedia är som ofta dåligt, men jag kan i alla fall hitta nederländskans ” thuismarktvoorkeur” och tyskans ”Heimatmarktneigung”.
Sedan är ordet ”bias” med det horribla engelska uttalet (bajes) belagt i svenskan sedan 1950 och finns i SO. Men jag har väldigt svårt för det. Ska det uttalas så så får man stava om det, eller så får man uttala det som det låter, tack. I en bättre värld hade vi lånat in det från franskan och skrivit ”bjäs”, som hade funkat hur bra som helst i svenskan. Men det är inte den värld vi lever i.
Fördom är en utmärkt översättning och används likadant, även om kanske inte du gör det. Ej att förväxla med “prejudice” som mer översätts som förutfattad mening.
Ords betydelser flyter ihop och betyder likartat, men de ska ju användas på sitt eget språk för att ge mest mening.
Men jag håller med; vinkling fungerar också väldigt bra och är mer modernt.
S
Men man kan ju inte hålla på att lista varenda synonym bara för att klappa alla medhårs.
Sen kan ju smålänningar och norrlänningar säga “bias” hur mycket de vill… det blir ju inte riktigt lika kul som när skånskarna gör det.
Det där är ett ord som inte finns på skånska.