Hej! Har i 30+ år sparat i aktier, med blandad framgång. Har nu tänkt att prova att följa råden från denna sida och investera en större del enligt det enligt forskningen optimala 80% i en billig bred global indexfond och 20% i en svensk bred billig indexfond.
När jag tittar på innehaven i den globala breda indexfonden (DNB Global Indeks) så slår det mig att de stora (och nästan bubbla-dyra) tech-jättarna står för en väsentlig del av de procentuella innehaven.
Min fråga: kan det vara så att vi pga dessa stora tech-jättar befinner oss i ett nytt läge? Kan det vara så att dessa globala indexfonder just nu egentligen är väldigt riskfylla till följd av sin tech-koncentration?
Vilka alternativ finns för att investera brett med lite lägre ”tech-bubbla-risk?”
Det är massor med trådar på ämnet i forumet nu, många som är oroliga och en känsla av att “det är annorlunda den här gången”. Men är det ett långsiktigt sparande så ska du inte tänka kortsiktigt här och nu.
Om du ska investera en större summa så kan ju ETF:er funka och där finns det många alternativ, t.ex. equal-weighted varianter. Breda fonder där innehaven inte viktas efter börsvärde.
Det finns också value-baserade globala ETF:er som går mot klassiska värdebolag istället för tillväxtbolag.
Även ETF:er som enbart investerar i bolag som haft utdelning länge.
Jag hade nog personligen gått på value-baserade bolag om jag hade velat minska risken rent generellt men ändå velat ligga i aktier.
Som @MattiasA90 redan har svarat så finns det många trådar med samma funderingar som dig.
DNB Global Indeks S är en bra global indexfond så den är bra investera i.
Se bara till att du har tillräckligt stor buffert på tex sparkonton med insättningsgaranti så att du känner dig trygg.
Ska du investera över 10 år så är det bättre att ha pengarna på börsen.
Jag köpte mina första aktier runt 1985. Det var några enstaka Volvo B Bundna (på den tiden fanns bundna aktier som bara svenskar fick äga och fria, som alla fick äga).
Då minns jag att många pratade om att börsen hade gått så starkt och det var frågan om det verkligen var ett bra läge att köpa. Sedan kom börsfallet 1987 och då när det fallit var det möjligen ännu fler som tyckte att det var ett tveksamt läge att köpa. Man borde avvakta och se vart det tar vägen först.
Sedan dess kan jag inte påminna mig om att det funnits någon tid då det funnits ett konsensus om att det är vettigt att gå in “just nu”. Antingen borde man avvakta för att börsen stigit så mycket, eller så har det fallit och då tycker många att man borde ge det lite tid till och att man borde vänta ut fallet.
I själva verket har man i längden tjänat på att köpa globala indexfond varenda år sedan dess.
Cederburg har inte kommenterat hur svenska investerare ska göra specifikt. 35% ska vara det optimala men han har en graf som visar att det är inte så stor skillnad om man har 25% eller 15% heller.
Bra förslag. Lite off-topic (ber om ursäkt i förväg).
Hur mycket bör man ha på sparkonto generellt sätt? 1-2 månadslöner är det väl rekommenderat?
Min tanke är nämligen följande i dagsläget:
Har ca 200k i fonder
Har sålt av en fond värd 25k
Min initiala tanke var att lägga in dem i globalfond, men vid vidare eftertanke funderade jag på om jag skulle lägga in dem på sparkonto med ränta istället tillsammans med mitt nuvarande sparkonto på 13k. Har en tydlig månadsbudget så dessa 13k även långsamt växer med.
Kommer alltså i kombination med fondsparande (3k) även lägga in 1k till detta sparkonto varje månad.
Låter det sunt tänkt eller bör jag slänga in dessa 25k i globalfond igen?
Tänker att roterar pengarna ut ut M7 roterar det in i något annat. Bara köpa så mycket som möjligt. Kanske även 90\10-portfölj ifall det roterar ut i räntemarknaden.
Det är väldigt individuellt hur mycket man ska ha på sparkonton. En del kör tex 80/20 dvs 80% aktier och 20% buffert som kan vara sparkonton och eller räntefonder.
Jag skulle ha lagt de 25k på sparkonto så länge tills du känner efter vad du vill göra med dem.
Om du har för lite på sparkonton kan det bli så att du behöver minska månadssparandet på börsen för att öka på sparkonton.
Har du för mycket på sparkonton kan du alltid ta från dem och sätta in på börsen.
Fast med “hemmamarknad” är det nog mer jämförbart att ta hela EMU i så fall tror jag eftersom Sverige är så litet i jämförelse med de länder som Cederburg kallar “hemmamarkad”. 30-35% i endast Sverige skulle jag snarare spekulera i faktisk förhöjar risken.