Är det rätt tidpunkt att flytta sparpengar till fonder

Jag har ca 400 k som ligger på ett vanligt sparkonto på banken. Har tidigare blivit rekommenderad att investera merparten i fonder och behålla bara en buffert kvar på kontot.

Jag har i början av året puttat in ca 100 k till isk på Avanza och planen var att fortsätta successivt.

Nu när världens kriser och krig påverkar börsen så blir jag osäker på om jag bör avvakta med att investera tills det stabiliserar sig.

Tar tacksamt emot tankar och reflektioner om detta!

Du kan avvakta någon vecka och se hur det utvecklar sig, för din egen peace of mind, om du inte är van vid att ha mycket pengar på börsen. Men du kan också se det som att du köper fondandelar billigare nu när det gått ner 10% eller så :face_with_monocle:

Men bara du känner till din egen risktolerans

1 gillning

Ifall du har lång sparhorisont (10+ år) så har inget ändrats, bara fortsätt som vanligt :slight_smile:

1 gillning

Det matematiskt rätta svaret är att investera allt på en gång, se avsnitt: 256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?

Känslomässigt är det en svårare fråga. Vad gör du om du investerar allt i en klump och sedan dippar fonden 10, 20, eller 30%? Om svaret är att du inte rör investeringen så kan du investera allt nu.

Om du däremot är orolig över eventuella dippar och hur du reagerar, investera en andel av summan varje månad i x antal månader. Då känns eventuella dippar inte lika allvarliga.

2 gillningar

I ditt fall hade jag nog portionerat ut det där under resten av året. Om det inte blir fred förstås, då hade det nog blivit en klumpinvestering

1 gillning

Ja om du vet med dig att det kommer kännas rejält jobbigt om dippen blir kraftig och långvarig så skulle jag också rekommendera att pytsa in pengarna över tid. Dock finns det ju risker med att vara för försiktig också, eftersom det nästan aldrig lönar sig att stå utanför börsen och bara köpa i “dippar”.

Så oavsett hur du gör, är det klokt att ha en investeringsplan och hålla dig till den.

1 gillning