Är det värt det för mig att ta fullt CSN lån?

Om du har diciplinen att inte sätta sprätt på pengarna så ta dom. Investera dem i aktiefonder eller om du behöver dem innan 5 år så in på ett högräntesparkonto så kan du ha dem till kontantinsats till framtida boende

Det här med att låna pengar för att investera långsiktigt på börsen… det låter som ett råd som bara bör ges till någon som i övrigt har en stabil ekonomi?

När personen är ung och saknar tillsvidaretjänst eller motsvarande så skulle det inte vara enkelt för mig att ge rådet ”ta ett lån och investera på börsen.”

Är det för att min riskaptit är sämre än er i tråden som förespråkar det?

En del resonerar säkert som så att CSN-lånet är väsentligt annorlunda från andra lån… men jag har lite svårt att se hur det argumentet räcker.

Risken är stor att beteendet inte går i linje med vad som är teoretiskt optimalt ur ett ekonomiskt perspektiv.

1 gillning

Vetetusan faktiskt. Visst, man har inte stabil ekonomi när man är ung, men man har VÄLDIGT mycket tid på sig att återhämta sig. Så rent generellt är det när man är ung man har råd att ta högst risk, trots att man inte har stabil ekonomi.

1 gillning

Fast har personen disciplinen att lägga undan och inte spendera dessa problem är det väl ett ick-problem utan tvärtom nästan en fördel för han kommer, när låneräntan är borträknad, troligen ha cirka 50.000 kr extra i enbart avkastning om placeras i global indexfond.

Vidare när man har arbetat visst antal år har man rätt till omställningsstöd under vissa förutsättningar.

1 gillning

Jag hade sagt kör på det om du ser till att investera lånedelen i breda aktiefonder eller mix med räntefonder. Tror du dig inte kunna investera utan kommer spendera dessa istället så skippa.

Jag gjorde så och har aldrig ångrat mig.

CSN-lånet är väsentligen annorlunda än andra lån.

Undrar hur många som hade reagerar på studenter som tar fullt CSN för att “leva studentlivet” när man kanske hade kunnat klara sig med bidragsdelen.

Om du inte har några fasta utgifter känns det som väldigt lite att spara 5000:- av över 13 000:- lånade pengar xD csn är jättebra och billigt, ofta den billigaste skulden, så länge man får något vettigt för det. Om man ska skuldsätta sig primärt för konsumption är det bättre att låta bli helt xD