Ja det skulle kunna bli stabilare. MEN samtidigt gör det ju att många riskerar “sitta fast” med höga löpande kostnader om de t ex blir av med jobbet. Dvs det kan gå utför ännu snabbare då man inte kan bli av med leasingkonstnaden även om bilen står stilla i garaget.
Här är nog det svåra, och just där “tillverkningsindustrin” skiljer sig från “tjänstesektorn”. Tillverkningsindustrin kan chansa och bygga lager. Hotellen utan gäster går det snabbt utför med då missade hotellnätter inte kan lagras…
Tar vi personbilsbilbranschen igen så är problemet att lejonparten av deras fabrikskapacitet, leverantörsnätverk, organisationer är inriktade på traditionella bilar där efterfrågan på själva bilarna nu bromsar in radikalt på flera marknader. (Sen är det även brist på vissa delar där man istället allokerar det som går till elbilsproduktion bland annat för att slippa dryga miljöböter inom EU) På elbilssidan är det tvärt om där skriker man efter bilar. Både pga hög efterfrågan OCH i kombination med brist på visa delar. Lägger man ihop det med eventuell konjunkturpåverkan är det då ännu svårare att säga vad som är vad.
På tunga lastbilssidan (Scania/Volvo) är det delvis andra mönster vilket man bland annat kunde se under pandemin. Här är det i princip alltid långa ledtider/specialbeställningar så där behöver man lägga nybilsordrarna även då man känner en viss oro.
Själva fordonsbeståndet på tunga sidan där också en spegling av långsiktiga kontraktscykler av de tjänster man utför på ett helt annat sätt än på personbilssidan. Har man vunnit en upphandling på 5 års sopkörning och behöver köpa sopbilar så rullar det liksom på även i sämre tider. (Inte alltid man kan/vill/får ta över föregående utförares fordonspark eller kan hitta begagnade lastbilsalternativ som fungerar)
Jämför det med lätta lastbilar som t ex en snickare använder. De är mycket mer standardiserade som fordon och ägarna beter sig mer som privatkunder i sina bilköparvanor.
Sen finns det självklart stora företag med många lätt lastbilar som Skanska och Peab som tänker mer hel fordonsflotta men i vissa stycken är det även där små utförarföretag som gör jobbet under deras paraply. De som har stora fordonsflottor byter också ut de löpande så väldigt ovanligt att man kan/vill byta ut alla på en gång under samma år. Det är ofta en process på flera år, dvs man kan kan säga att man anpassar sig långsammare och gradvis till konjunkturförändringar.
Skulle förvåna mig mycket om det inte blir en lågkonjunktur. Inget dramatiskt. Det är ju en del av marknadsekonomin som vi verkar ha glömt bort
Industribolagen är oftast sen-cykliska dvs det tar lite tid innan konsument-deppen träffar dem. Transport som lastbilar drabbas nog relativt snabbt. Konsumenter deppar och köper förre prylar som inte behöver transporteras.
Andra bolag ligger ännu senare. Uteblivna lastbilstillverkning tar lite tid tills det märks hos tex Sandvik och deras avsaknad av försäljning av skärande verktyg i de lastbils komponenter som inte behövts skäras
Tänker också att -25% är rimligt. En normalkrasch som också oftast innebär fallande vinster med sådär en 20-30% dvs ungefär samma P/E tal som före ett 25% ras.
Sen kan det såklart bli värre än så, à la 2000-2002 och 2008-2009 vilket i runda slängar skulle kräva runt -50% från nuvarande nivå.
Helt normalt i ett längre perspektiv. Ett köpläge för de med is i magen. Förhoppningsvis kan man behålla den
Jag är grymt optimistisk i att köpa på mig när blodet flyter på gatorna… Sen tycker jag det inte är mer än rätt för alla yngre som ännu inte börjat sin investeringsbana, vilket perfekt utgångsläge!
Men precis som många makrointressenter så tycker jag att tex fed med alla sina utbildade människor, borde kunna göra bättre ifrån sig! Det dom pratar om soft landing är ett önsketänkande scenario (som alla älskar eftersom det snart är på väg mot ATH igen), börja prata om möjliga scenario och sätt sannolikheter på dom istället!
Tänker att kanske lika mycket till botten ungefär, dock tror jag globalfonder kommer ta mer stryk då dollarn inte kommer hålla sig så stark ett längre tag till. Det är dåligt för alla i världen om dollarn är så stark jämfört med alla andra valutor.
Jag hörde någonstans i mitt poddande att 25% av billånen i Washington DC defaultade enligt de senaste siffrorna. Stämmer detta är det nog en tidig indikator på vad som komma skall.
Jag förstår inte varför det blivit fult att äga bil, tycker det är helt vansinnigt att låna eller leasa ses som första alternativet när den gamla bilen ska bytas ut!
Själv hoppas jag på en framtid där folk börjar se på bilkörande ungefär som dem ser på rökning. Då skulle jag kunna framhålla mig själv som en framsynt pionjär för att jag aldrig orkade ta körkort i stället för som en lat och omogen pajas.
Barron’s är ett syskonbolag till Wall Street Journal så rätt seriöst ändå. Men jag håller med om att det är sparsmakat med siffror i diskussionerna kring detta.
Där man (på något sätt?) fått fram att 23,4% varit 30+ dagar sena med betalningen av sin lease/billån. Det förvirrande är att det ska vara data från Q3 2021
To better understand consumer auto loan delinquencies across the U.S., Experian analyzed auto delinquency data for the third quarter (Q3) of 2021.
Som @savecake säger får man hålla med om att det är högst grumlig och osäker data vi har att göra med.
Dock inte säker på att USD kommer att tappa i närtid. Skulle ju krävas att andra länder börjar höja räntorna mer än FED, speciellt ECB men de är ju så akterseglade att man knappt ser dem med kikare från FEDs perspektiv. RB ser jag inte heller komma ikapp FED. För rädda för svenska bolån typ.
Det enda som är värre för världen än en stark USD, det är väl en svag USD. En svag USD innebär oftast att USA är på deken, och det brukar aldrig vara ett bra omen för “väst”. Men jag kanske har missat något. Hur ser du på det?
Om dollarn ökar i värde kommer alla länder som har lån i dollar att bli dyrare i deras egna valuta. Då växlas den lokala valutan mot dollar vilket förutom att likviditeten i den lokala valutan sjunker, det gör även att dollarn blir ännu starkare. Då blir tillgångar i dollar ännu mer poppis och då är spiralen igång…
Nä det är klurigt, inte funderat på vad som är värst… Jag tror ju inte heller att USA vill att den ska vara för stark, då deras export kommer sjunka ännu mer… Det svagaste kortet är nog EU som du skrev, jag tror vi har gjort de flesta felen man kan göra som stornation; asstora lån till medlemsländerna, polariserat länderna (öst och syd mot norr typ), gjort sig totalt beroende av Ryssland för energi, stannat kvar i lågräntepolitik alldeles för länge osv.
Dock intressant att det eurolandet som har lägst inflation är Frankrike om jag inte missminner mig och dom har gott om…?
Malta har lägst enligt Eurostat. Orsaken till det är att energipriserna är subventionerade, så det som skulle ha varit inflation blir i stället budgetunderskott. Verkar vara något liknande i Frankrike som gör så att de har näst lägst.
Härrom dagen startade jag en tråd på ämnet definitionen av en recession. Igår/idag gjorde George Gammon en whiteboard video på det: 3 Reasons We Will NOT Have A Recession - YouTube
Det är dock viktigt att påpeka att poängerna kommer på slutet, som han skriver i kommentaren till klippet: “Please watch to the end of the video before commenting, it’ll be obvious if you don’t. lol This is our attempt to present a very serious topic in a light hearted way (using a little sarcastic humor). The objective was to entertain, educate, warn, and get people thinking.”
Nedan kan ni se två screenshots från videon…
Chairman of ECB, FED and BOJ a couple of years ago: