Är man dum om man köper bostad nu mitt i el- och räntekrisen?

Är man dum om man köper nu? Jag och min partner har båda fast tjänst med 30-35k brutto. Vi sitter i hyresrätt, och har gjort det i 5 år på grund av studier. Vi båda är ca 25 år. Vi är väldigt intresserade av ett hus som ligger i prisklassen runt 2.5 miljoner.

Jag påverkas så mycket av vad alla runt omkring säger och vad alla skriver. Fram till ett år sen har alla sagt till oss “köp bara något så ni är inne på marknaden”. Vi har då pga studier inte riktigt haft möjlighet, men nu när vi båda har fast tjänst så har hela världsekonomin och bostadsmarknaden förändrats drastiskt. Nu säger alla i stället “vänta, jag är övertygad att det kommer bättre läge”.

Personligen tror jag också att det kan bli ett bättre läge i vår, men jag vet inte hur mycket ett hus i den prisklassen kan gå ner?

Tankar?

Jag tycker inte det är dumt att köpa nu med er inkomst i den prisklassen OM det finns en bra kontantinsats OCH ni köper med huvudet. Rätt uppvärmning, bra läge etc.

3 gillningar

I den prisklassen tycker jag inte det är så mycket att fundera på. Boräntorna, konjunktur etc spelar antagligen mindre roll än slumpmässiga omständigheter för varje enskilt objekt i den prisklassen.

Det viktiga är att ni hittar ett hus ni verkligen vill bo i långsiktigt!

1 gillning

Jag säger som postarna ovan. Dessutom har ni ju redan börjat tänka på marginaler, verkar titta på sunda objekt osv. Pressa er inte till det yttersta prismässigt och synka lånelöften regelbundet för bankerna lär börja hålla mer koll på kalpen.

Och… välkommen till forumet och lycka till med husjakten! :slight_smile:

Tack för lite lugnande svar. En följdfråga/rådgivning. Med tanke på att det här är första äganderätten och att vi tidigare bott i en 2a så kommer vi ha ganska stora kostnader för att möblera huset. Vi har sagt att vi kommer låta det ta tid att bo in oss och möblera men behöver ändå köpa ny säng, soffa, tv och matbord direkt. Därutöver tillkommer andra saker man behöver i ett hus, t.ex gräsklippare osv.

Till saken. Om vi lägger oss på 85% belåning har vi ca 150 000 över efter pantbrev, lagfart och besiktning. Vi ser inget som är akut att fixa det första året med huset. Ny värmepanna insatt för 1.5 år sedan. Bör vi lägga oss på 85% belåning för att direkt ha en ordentlig buffert eller bör vi försöka putta in lite mer i kontantinsats. Hur hade ni gjort?

Har ni 150k kvar innan möblering av det nya huset eller efter? Det är ofta väldigt dyrt att inreda och få ordning på ett större boende, mycket mer än vad man kan tro.

Om ni ökar er kontantinsats har ni mindre buffert.
Vad innebär det om ngn oförutsedd utgift inträffar?
Hur lång tid tar det att bygga ny buffer?

Hur påverkas ert måntliga överskott av räntor och energipriser?

Personligen kan jag tycka att 85 eller ngr lägre belåning kvittar, behåll bufferten.

Amotera istället hårt istället för att nalla av bufferten och sedan försöka spara ihop till en ny.

1 gillning

Tack för din input.

Vi har 150k innan möblering. Det som vi ser som de stora kostnaderna är säng och soffa. Rummen på övervåningen kommer användas som gästrum de första åren innan vi får tillökning och där placeras därför två 90 sängar tillsammans med ett nattduksbord de första åren. De rummen kommer också stå så kalla ca 15 grader när de inte är bebodda för att hålla ner priserna. Vi behöver därför bara inreda sovrum, vardagsrum och kontor under de första åren och räknar därför inte med stora möbleringskostnader det första året. Vi är inte heller alls främmande för att köpa begagnade matgrupper, byråar etc och sängen vi är intresserade av kostar inte mer än 8000. Vi tror därför inte att vi kommer ha skyhöga kostnader på möblering i början.

Med det sagt så förstår vi att innan vi har fått ordning på allt med gardiner, tavlor, blommor, hyllor etc så kommer det kosta en hel del, men för oss gör det inget om det skulle dröja 1 år innan allt är klart. Under den tiden hinner vi öka vår buffert med x antal tusen också.

2 gillningar

Det vi gjorde var att välja möbler och sen vänta på rätt rea innan vi köpte möbeln. Tog ett år att få allt redo men sparade oss runt 60 ksek.

I och med att ni är 2 personer i hushållet inte har ansvar för barn osv så finns det en hel del att balansera med ifall plötsliga kostnader skulle dyka upp.

Kör hårt med huset och njut av att bygga ett liv tillsammans, ha lite tomma rum eller behöva tighta till matbudgeten för att plötsligt laga tak som läcker kan vara stärkande:)

Givet två inkomster, någon miljon i lån per person och lite buffert samt en ekonomisk medvetenhet borde ni klara er fint!

2 gillningar

Vi har precis köpt ett hus och vi skulle vilja tro att vi gjorde ett bra köp (~15 % rabatt på topppriset och inget krångel/andra köpare) eftersom de tidigare ägarna var rädda för att priset skulle krascha. Men vem vet… Det kommer att bli en köparmarknad.

1 gillning

Även om bostaden under 2000 -talet förvandlats till en investering för många tror jag det är bättre att köpa bostad utifrån behov och ekonomi, oavsett om ni köper imorgon eller om två år.

När är det bästa köpläge? Gissar att det är som med börsen; Det vet man bara i efterhand :blush:

3 gillningar