Köpa bostad före eller efter slopat bolånetak?

Hejsan!

Vi planerar att köpa bostad (är 38år), bor nu i hyresrätt! Har sparat till kontantinsats i många år. Vi vill ha minst en 4 runt 3-4 miljoner i Malmö, gärna så centralt som möjligt men det är ju svårt så vi har tittat på Husie en del. Bostadsrättsradhus eller äganderättsradhus det har vi inte bestämt riktigt ännu. All vår buffert beräknas gå till kontantinsatsen.

Ska vi köpa före april eller efter och isf varför? :+1:t2:

Ska bli spännande att höra era tankar?

Mvh Elise

Det beror på bostadsmarknaden. Troligtvis kanske priserna blir högre/man är beredd att betala mer om man slipper amortera?

Du menar att bostäderna blir dyrare efter 1 april och att det därför är dumt att köpa då :slight_smile: ?

Ja ni agerar ju på samma marknad och med samma villkor som alla andra. Dvs om villkoren för att kunna betala mycket blir bättre för er så blir det det för alla andra med.

Eftersom ni verkar ha specifika önskemål på vad ni vill ha så kan det vara mer klokt att bara köpa när ni hittar ett objekt som passar er, istället för att missa chansen och gå och hoppas på något annat i framtiden.

5 gillningar

Det är omöjligt att säga, men det är ett tänkbart scenario. Det bästa är väl att fundera på var och hur ni vill bo, börja kolla och jämföra alternativ

Det är osannolikt att priserna går ner i alla fall, därför bör ni köpa snart, med tanke på att ni inte också säljer en bostad.

Däremot är det frågan hur mycket det kommer att påverka och i vilka bostadssegment. Kan hända att det påverkar 4:or mindre än smålägenheter där de flesta är förstagångsköpare.

7 gillningar

Ni ska köpa när ni hittar rätt objekt!

Att köpa bostad är en stor och viktig affär med många andra hänsynstaganden än maximering av avkastning.

9 gillningar

Amorteringskravet på 1% om ni lånar mer än 450% av er bruttoinkomst försvinner, samt man kan belåna sig upp till 90%.

Jag gissar att ni inte planerar låna mer än 85% så det är lika bra att köpa nu innan folk som kan lägga i mindre i eget insats konkurrerar med er. Att amorteringskravet minskar tror jag inte påverkar er mycket då man kan förmodligen ändå sluta amortera efter april även om man amorterar nu i ett par månader.

Det är dock svårt att förutse marknaden, jag trodde vid slutet på 2024 att priserna kommer gå upp men det blev väl inte så :slight_smile:

Hittar ni något ni gillar på rätt pris så är det lika bra att köpa det tycker jag. Vet ej hur marknaden är i Malmö men i Stockholmsförorterna går det att fynda en del fortfarande (objekt kan enkelt gå under utropspris).

“All vår buffert beräknas gå till kontantinsatsen.”←- det är dock kanske inte fel att behålla lite buffert, hus/radhus kostar att äga!

3 gillningar

Gäller de nya reglerna förstagångsköpare? (sorry inte lusläst). Så de objekten som ni verkar kika på lär inte röra sig varken upp eller ner vid införandet eftersom det är så få förstagångsköpare för 4:or killgissar jag.

I övrigt håller jag med ovanstående att det är bättre att ni hittar “ert” objekt som ni kommer att trivas i på lång sikt än att försöka sig på marknads-tajming eller dylikt. För egen del så har jag insett att boendet verkligen inte är nåt jag vill kompromissa med om jag inte måste.

3 gillningar

Förslaget är att de nya reglerna ska gälla alla. Alla riksdagspartier vill ta bort det andra amorteringskravet (påverkar bara om ni har lån över 4,5x årsinkomst). Eftersom ni inte ska sälja är ni i en bra situation att köpa nu när marknaden är till köparnas fördel, så klart först när ni hittat det ni vill ha.

2 gillningar

Köp när ni hittar ett bra objekt, gärna så snabbt som möjligt! När reglerna lättas lär det bli en iallafall tillfällig prisökning då många totalt sett kan betala lite mer i en budgivning.

Föreningens ekonomi gällande lån per kvadratmeter, ägd/hyrd mark, renoveringsbehov mm lär vara viktigare på sikt än att jaga slutpris. Även tillgång till parkering och pris på parkering om ni har bil.

3 gillningar

Hej,

Om ni har pengarna så köp när ni hittar det rätta huset. De nya reglerna kommer om något driva på priserna på bostäder.

Se bara till att ni har de sparade pengarna på ett säkert sparande (sparkonto) dvs inte aktier eller aktiefonder. Säkra därefter en buffert för oväntade utgifter (äga bostad kan komma med höga oväntade utgifter).

På lång sikt är breda aktiefonder bra att ha, så när bufferten är säkrad, investera (små summor är bättre än att inte investera alls)

2 gillningar

Det är lite lurigt. Vi håller på att sälja en lägenhet nu och har märkt att Sveriges ekonomiska IQ är inte speciellt högt. T.ex har flera tackat nej till vår lägenhet för att köpa en likvärdig med sämre läge men 100-200kkr lägre pris. Det de missar är att deras avgifter är 1500-2000kr högre i månaden vilket motsvarar månadskostnad för ytterligare belåning på 350-500kkr. Dessutom verkar ingen kunna läsa en brfs årsredovisning då ovan nämnda lägenheters brfer har haft 3-5x mer belåning än vår per m2 samt högre underhållsbehov.

Har ärligt tappat företroendet lite för Svenska befolkningens förmåga när det kommer till privatekonomi.

Kontentan är att saker som ska spela roll verkar ha mycket mindre effekt än vad en tror/förväntar sig att de ska ha. De minskade kraven på belåning i april kan m.a.o ha noll effekt på marknaden, trots att de bör ha det, pga ovan anledningar, men det kan samtidigt ha jättestor effekt. Det är verkligen som aktiemarknaden, ingen vet vad marknaden kommer känna/vara villig att göra i framtiden.

1 gillning