Är motpartsrisken annorlunda vid TJP och privat KF?

Hej Jan,

Motpartsrisken i KF eller TJP är väldigt liten. Försäkringsbolagen har ett skuldtäckningsregister på de värden som kunder har i sina försäkringar, vilket motsvarar de krav försäkringstagarna kan ställa på försäkringsbolaget. I fond och depåförsäkringar kommer värdet på tillgångarna vara lika med skulden, vilket innebär nästintill ingen risk. Den risk som jag ser möjligtvis finns om man ska leta risker är bedrägeririsken (den finns alltid och även inom ISK). Nedan lägger jag även in en länk till Futur Pension som beskriver ovan.

Vad händer vid en konkurssituation? - Futur Pension

Traditionell försäkring är beroende av bolagets förvaltning och om solvensen blir för låg så ingriper Finansinspektionen. Skandia hade exempelvis en solvensgrad på 189% 31/7-2021, vilket innebär att de har en täckning på 189% av garantibeloppen.

Jag känner mig trygg att placera kapital i både försäkring och ISK. Nedan lägger jag även in en länk till Konsumenternas där de besvarar frågan om motpartsrisken.

Konsumenternas - Vad händer med min försäkring om försäkringsbolaget går i konkurs?

5 gillningar