Är personerna som driver RikaTillsammans verkligen oberoende?

För mig liksom för många andra har rikatillsammans ändrat hela mitt sätt att hantera min ekonomi. Hela grejen är att få ett grundtänk på plats och sedan välja den form av sparande som passar en själv bäst. För mig har det blivit Opti trots att Lysa kom på första plats. Appen, enkelheten vinner för mig och jag har i stort sätt flyttat allt mitt sparande i mina 3 hinkar på Opti😊 Har även gått igenom hela mitt pensionsspara och börjat löneväxla efter pensionsavsnittet så nu har jag tom koll på det!

Jag har tre döttrar och de två som fyllt 18 har fått 100 000 kr var, en lektion i fyrahinkarsprincipen och öppnat var sitt Optokonto. Det jag lärt mig av Jan och Rikatillsammans gör en stor skillnad för mig och kommer göra en enorm skillnad för mina tjejers ekonomiska framtid.

Så stort tack!!

10 gillningar

RT är i särklass sveriges bästa ekonomipodd/blogg. Ingen annan sajt/bank/rådgivare/etc har hjälpt mig med min privatekonomi så mycket som ni, Jan & Caroline. Jag hoppas och önskar att ni får in riktigt bra betalt för arbetet ni lägger ner, för det är ni väl värda.

12 gillningar

Kan bara instämma i hyllningskören. Transparent, tydligt och väldigt uppskattad blogg!

5 gillningar

Ett stort tack för alla fina kommentarer. :heartpulse: Framförallt vill jag dock understryka att inget av det här vore möjligt utan dig och de andra läsarna. Det är svårt att vara i en community ensam… Så det är jag som ska tacka dig / er. Tack. På riktigt. :pray:

Jag blir också jätteglad av att ni ser det som man ofta inte ser. Det vill säga att vi tackar nej till massor av saker som ger bra betalt men som jag själv inte skulle investera i. Jag tror ju på det långsiktiga “spelet” även i det området…

Angående fondrobotarna vs Nordnet/Avanza

I diskussionen kring Lysas vara och icke-vara. Ett perspektiv att ha i beaktande är att majoriteten av dem som läser eller följer har inte den kompetensen eller intresset som vi har här i forumet. Majoriteten vill bara ha något som är enkelt och bra. Ungefär som jag när jag tränar, jag har inte ett intresse för träning, utan vill bara ha en tydlig instruktion: “gå dit, gör si och så, och återkom när du har gjort det”.

I det fallet anser jag att Lysa och Opti är oslagbart. Innan dessa rekommenderade jag i många år både Avanza och Nordnet, men det vanligaste feedbacken som jag fick (som bekräftades av Avanza och Nordnet) var att man öppnade konto, förde över pengar men sedan gjorde man inget mer. Det blev för komplicerat, något kom emellan eller man blev osäker osv.

I det fallet är Lysa / Opti riktigt bra. De tar på många sätt bort möjligheterna att göra fel. Då är det lätt värt de 0.1 - 0.2 % i “extra avgift” gentemot att sätta ihop en portfölj själv. Vilket också blir naturligt när man inte försöker optimera på en enskild parameter. Men till och med där är vi i forumet inte överens om vad som är bäst - eller om vi faktiskt slår fondrobotarna med våra egna portföljer.

@Jakke är ju t.ex. all-in på SPP Aktiefond Global och PLUS Allabolag, @Daniel_Nilsson har sin portfölj och gillar långa räntefonder, @Guus sina kinesiska räntefonder, @JFB sin väldspridda portfölj, @Guldfeber är en Bitcoin-hodlare av rang (:rofl:) etc. Jag själv har konstaterat att LYSA gör det enkelt för mig att undvika fipplandet.

Det hänger ju ihop med att vi i grunden spelar olika spel. Något man allt för ofta glömmer bort i investeringssammanhang. Vi har olika tidshorisont, olika mängd pengar, olika mål, olika risktolerans, olika kompetens etc. Men ofta tänker vi “portfölj” / “investera” och tror att vi gör samma sak.

Ja, det var lite lösa tankar, tack än en gång i alla fall. :pray: Och är det något som är oklart, där jag är otydlig, tappar bollen eller går off-brand, bara ge mig feedback. Jag tabbar ju mig från tid till annan som alla andra. :slightly_smiling_face:

30 gillningar

Tänk Jan om Vi vara alla lika och tyckte likadant!? Då hade du släkt den här bloggen för länge sedan :joy::joy::grin::grin::+1:.

2 gillningar

För mig är snacket om Lysa en ickefråga kontra hur otroligt mycket bra material som finns på bloggen och i poddarna. Det är inte förbjudet att tjäna pengar i Sverige, och J&C tar upp sina sponsrade samarbeten på ett väldigt bra och tydligt sätt. orkar man inte höra på alla rekommendationer om Lysa, kan man väl leta upp något annat ställe att hänga på. Den nivånivå som rikatillsammans håller passar mig perfekt, mycket teori och vetenskap levererat i ett gemytligt paket.

/Henke

1 gillning

Jag blev lite sen till matchen här men jag håller med många av de andra om att bloggen tillför väldigt mycket bra till småsparare, och jag tycker det är väldigt tydligt när något är ett samarbete eller en länk är sponsrad.

Om nu någon vill att bloggen/podden ska bli mer oberoende så borde dom definitivt bli medlemmar i patreon, för då blir det vi läsare som finansierar bloggen/podden. Bästa sättet att få det trådskaparen ville!

För någon måste ju betala för att bloggen/podden ska kunna skapa allt sitt material. Antingen så får vi göra det som läsare eller så får reklam/sponsorer/sponsrade länkar göra det. (Sen är jag väldigt nöjd med hur det fungerar idag så ingen förändring behövs för mig, men för de som vill så ska man tänka på citatet vill man få något gjort så får man göra det själv, gäller ju även finansiering av denna bloggen.)

2 gillningar

Även om jag förstår den psykologiska orsaken till det så kan jag ändå inte låta bli att bli irriterad när någon sätter en annan människoapa på en piedestal. Är Jan o Caroline perfekta? Nej. Är dom bra? Ja, jag tycker dom gör sitt bästa för att balansera på den svåra svåra lina som dom har valt. Imponerande jobb och ambition ligger bakom resultatet som dom ger utan reklamavbrott.

Jag tycker att det går att lyfta frågan på ett trevligare och mindre aggressivt sätt. Exempelvis kan jag känna att J och C gör det svårare för sig själva än vad det egentligen behöver vara. Kanske poängtera mindre att dom är helt oberoende exv. skulle nog skapa mindre konfliktyta.

Med det sagt, jag uppskattar er transparens. Jag uppskattar ert jobb. Jag kommer ej sätta er på piedestaler utan ni är liksom jag en människoapa med massa dåliga människoapa-impulser. En mogen majoritet förstår detta och fortsätter därför ge er sin uppmärksamhet.

Så länge ni är prestigelösa och transparenta kommer jag fortsätta följa er och även delta i forumet. Just att ni gör det tillsammans och att Caroline inte är Jan (och vice versa) gör att det funkar. Att Caroline är naturvetenskaplig doktor är också något som jag högt värdesätter.

4 gillningar

Det verkar inte vara populärt i forumet att vända på stenar, men för perspektivens skull vill jag belysa Lysa ännu en gång. I det senaste poddavsnittet lyftes Lysa återigen fram av dig och den oberoende rådgivaren Henrik Tell som det vettigaste alternativet för småsparare. Vad som inte framgick är att samme Henrik Tell sitter i Lysas investeringsråd som utvärderar fondvalen i Lysas portföljer. I transparensens namn hade det varit en bra disclaimer.

9 gillningar

Om du skippat första raden i meddelandet hade det dels blivit trevligare och dels lättare att ta till sig. Om den meningen tas bort blir också din poäng tydligare och mer potent.

Hade den inte funnits med hade jag nog bara tänkt ”det är en rimlig konstruktiv feedback som är viktig”

1 gillning

Intressant, hur fick du reda på det?

Det står i denna artikel:

2 gillningar

Håller på och kollar upp det. För det är inget jag har info om. Vet att han hjälpte dem förr, men det var ju typ 2017 som också artikeln är från. Men avvaktar svar och är det så uppdaterar jag artikeln. :+1:

6 gillningar

Topp! Jag tycker ni gör ett fantastiskt jobb och stödjer via Patreon. Tänker mest att det är bra med extra tydlighet när ord som oberoende används. (Sedan är ingen oberoende, men det är mer en filosofisk diskussion…)

Har kollat upp det. Henrik har inte gjort något arbete för Lysa på ett bra tag. Han var med och gjorde de första iterationerna till portföljen för några år sedan.

12 gillningar

Toppen att du tog dig tid att klargöra det.

2 gillningar

Först och främst; tack till @janbolmeson och @carolinebolmeson för etablering och kontinuerlig drift av Rika Tillsammans (RT) podden, bloggen och forumet. Det är en ynnest att få ta del av så mycket gratis-materiel om sparandets alla varianter, skulle kunna benämnas folkbildande. Personligen har jag lärt mig mycket från er plattform. Tack!

Via mina egna teoretiska akademiska utbildningar och vidare in i det praktiska arbetslivet med fokus på bolagsutveckling i många olika företag tror jag mig ha ackumulerat både formell och reell kunskap, kompetens och erfarenhet kring affärsupplägg. Har fått möjlighet att träffa flertalet entreprenörer, bolagsmäklare och med kritiskt öga läst igenom flertalet ” information memorandum” inför bolagsförsäljningar/bolagsförvärv. Trots min erfarenhet och viss känsla för vad som kan nyttjas för ren personlig ekonomisk vinning i glidande skalor har jag inte uppfattat någon tydlig röd flagga på RT. Rimligtvis finns det ekonomisk marginal i verksamheten och jag hoppas @janbolmeson & Caroline får ett bra ekonomiskt resultat för allt arbete som läggs ned men mitt Argus-öga noterar inget i innehållet som missgynnar mig som småsparare eller felriktar min uppmärksamhet till förmån för Jans egen personliga vinning.

Jag upplever RT podd, blogg och forum som transparent och tydligt kring avgifter och plustjänster. Lyssnar man på merparten av alla ca 200 avsnitt framstår Jan & Caroline som genuint intresserade av småspararens perspektiv, källkritiska, nogsamma, försiktiga, riskaversiva (exkl. Carolines Tesla aktier som nu verkar sålda och därefter inköpta igen… och exkl. Jans blankning av densamma :slight_smile: och förtjänar i all rimlighet inte omfattningen på @leijon kritik.

Jag kan förstå om man dyker ned i ett ämne, utan tidigare kontext, och mål-låser på just hur pass frekvent termen ” *till exempel Lysa ” används så kan en liten, ytterst liten röd flagga dyka upp i sinnet men @leijon tar halmstrået och drar det något för långt.

Jan & Caroline, fortsätt producera utmärkt material och jag, och sannolikt fler med mig, är tacksamma för att vi kan ta del av det utan betalning.

12 gillningar

Ja om du med alla teoretiska akademiska utbildningar och ackumulerad formell och reell kunskap och kompetens och erfarenhet kring affärsupplägg säger det så måste det ju vara så :sweat_smile:

1 gillning

Det däremot, är en helt rimlig slutsats - tack för det! :slight_smile: @leijon

1 gillning

Alla communities som jag har varit i som inte har varit ett helvete att vara i har varit rätt konservativa på det sättet att de försvarar sin egen struktur och community mot attacker. Det är rätt ofrånkomligt. Men jag tycker inte att det här forumet är speciellt mot att lyfta sådana saker, om något raka motsatsen?

Tyckte inte att han tryckte speciellt hårt på lysa ivf, men som du säger bra att hålla koll på ändå. Och det ska man ju alltid ha med sig. Många eller alla av Jans gäster argumenterar för deras produkt, även när de inte gör det direkt.

2 gillningar