Ett stort tack för alla fina kommentarer.
Framförallt vill jag dock understryka att inget av det här vore möjligt utan dig och de andra läsarna. Det är svårt att vara i en community ensam… Så det är jag som ska tacka dig / er. Tack. På riktigt. 
Jag blir också jätteglad av att ni ser det som man ofta inte ser. Det vill säga att vi tackar nej till massor av saker som ger bra betalt men som jag själv inte skulle investera i. Jag tror ju på det långsiktiga “spelet” även i det området…
Angående fondrobotarna vs Nordnet/Avanza
I diskussionen kring Lysas vara och icke-vara. Ett perspektiv att ha i beaktande är att majoriteten av dem som läser eller följer har inte den kompetensen eller intresset som vi har här i forumet. Majoriteten vill bara ha något som är enkelt och bra. Ungefär som jag när jag tränar, jag har inte ett intresse för träning, utan vill bara ha en tydlig instruktion: “gå dit, gör si och så, och återkom när du har gjort det”.
I det fallet anser jag att Lysa och Opti är oslagbart. Innan dessa rekommenderade jag i många år både Avanza och Nordnet, men det vanligaste feedbacken som jag fick (som bekräftades av Avanza och Nordnet) var att man öppnade konto, förde över pengar men sedan gjorde man inget mer. Det blev för komplicerat, något kom emellan eller man blev osäker osv.
I det fallet är Lysa / Opti riktigt bra. De tar på många sätt bort möjligheterna att göra fel. Då är det lätt värt de 0.1 - 0.2 % i “extra avgift” gentemot att sätta ihop en portfölj själv. Vilket också blir naturligt när man inte försöker optimera på en enskild parameter. Men till och med där är vi i forumet inte överens om vad som är bäst - eller om vi faktiskt slår fondrobotarna med våra egna portföljer.
@Jakke är ju t.ex. all-in på SPP Aktiefond Global och PLUS Allabolag, @Daniel_Nilsson har sin portfölj och gillar långa räntefonder, @Guus sina kinesiska räntefonder, @JFB sin väldspridda portfölj, @Guldfeber är en Bitcoin-hodlare av rang (
) etc. Jag själv har konstaterat att LYSA gör det enkelt för mig att undvika fipplandet.
Det hänger ju ihop med att vi i grunden spelar olika spel. Något man allt för ofta glömmer bort i investeringssammanhang. Vi har olika tidshorisont, olika mängd pengar, olika mål, olika risktolerans, olika kompetens etc. Men ofta tänker vi “portfölj” / “investera” och tror att vi gör samma sak.
Ja, det var lite lösa tankar, tack än en gång i alla fall.
Och är det något som är oklart, där jag är otydlig, tappar bollen eller går off-brand, bara ge mig feedback. Jag tabbar ju mig från tid till annan som alla andra.